mandag 20. april 2009

Pelargonium: Årets stiklinger



Foto: Kow d.e. 050509 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Øverst: Ut utvalg av årets stiklinger som forhåpentlig skal gi nye, livskraftige planer.

T.v.: Disse er plantet minst 14 dager etter stiklingene på bildet ovenfor, men har hatt det varmere og lysere hele tiden.

Vi setter pelargoniumstiklingene i vann i omtrent et døgn, og venter altså ikke på at de skal sette røtter. Erfaringen har lært oss at det er mindre sjanse for at stiklingene råtner når man gjør det på vår måte.
I år har vi imidlertid måttet erkjenne at det ikke er blitt noe av om lag 2/3 av de stiklingene vi satte. Forklaringen er trolig at de stod for kaldt til å begynne med og ikke "rotet seg". De som stod varmest, kom alle sammen. Også de som ble plantet sist.
De stiklingene vi tok av "Dronning Ingrid" har vi ikke vært heldige med. De så meget lovende ut, men stengelen har råtnet. To lever fortsatt, men viser svakhetstegn.
Morplanta har imidlertid overlevd vinteren og utvikler seg som forventet.
Hvorfor stiklingene ikke vil, skulle det vært interessant og visst.
Som bildene viser, er det et par av stiklingene som blomstrer. Blomstene burde vært knepet av, men det har vi ikke hatt hjerte til. Det kan dessuten være interessant å se om plantene både orker å sette rot, vokse seg til og bære fram blomsten.
Hvis de stiklingene som har klart seg hittil, overlever og utvikler seg, får vi omlag 15 nye "planter".
Flere av "plantene" består av flere stiklinger i samme potte og burde bli frodige og blomsterrike ut over sommeren så fremt de oppfører seg som de plantene vi formerte i fjor. De ble særdeles vellykkede.
Så nå får vi se.

3 kommentarer:

Min Verden sa...

Jeg driver også med pelargonia om dagen - det er deilig da. Jeg har god erfaring med å sette en og en stikling i hvert sitt glass. Bytter vann på - da råtner de sjeldent. I år ble det mange :) Lykke til. H.

winther sa...

"En og en stikling i hvert sitt glass" har jeg aldri prøvd. Jeg har alltid satt mange i samme glass, og kanskje ikke vært flink nok til å skifte vann. Neste år skal jeg prøve din metode.

Hage og Foto entusiast sa...

Heisann. Kom inn her via google da jeg googlet på "pelargonium stiklinger". Og her fikk jeg svaret jeg var ute etter og gitt. Moro. Jeg lurte nemlig på hvordan stiklinger fra Morplanten skulle settes, for å gi best mulig avkastning.Så jeg takker for svaret. Da skal jeg prøve meg frem litt.
For det er vel ikke for sent med stiklinger selv om vi er i juni alt. Klart at det vil ta litt lenger tid før jeg får glede av de da..men...det gjør ingeng ting.