fredag 19. juni 2009

Opp Amaryllis, vakna min lilla ...


Foto: Kow d.e. 170609 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Ekte amaryllis (amarylidaceae) eller ridderstjerne (amaryllidaceae)? Ikke vet jeg. Men planta har sitt opphav i Sør-Afrika, forteller produsenten som kaller den "Symphony Amaryllis" med tilnavnet "Razzmatazz" - hva nå det betyr.

I dag tar jeg for meg en inneblomst som har funnet det for godt å blomstre nå.
Egentlig litt upraktisk fordi vi på denne tiden av året, til vanlig tilbringer det meste av tiden ute.
Men akkurat nå oppholder gartneren seg innendørs med hissig og hardnakket influensa.
Ingen er "så syke som menn når de er syke" hevdes det, men man skal ikke låne øre til falske tunger.
Jeg f.eks. orker nesten ikke å skrive bloggtekster en gang - og da er jeg skikkelig syk. Det vil enhver med en rimelig evne til resonnement forstå. Her er det ikke snakk om å simulere. Hadde jeg orket, hadde jeg vært ute i hagen og jobbet.
Nå må jeg midt i hagesesongen ta til takke med stueblomster som har gått seg vill i kalenderen.
Produsenten, Hadeco, sier ikke noe om blomstringstid, men amaryllis blomstrer i september-oktober, forteller Norsk Hageleksikon.
Men nå er det da vitterlig juni?
Tidligere har våre amaryllis - eller ridderstjerner - satt et par blomsterstilker. På den som blomstrer nå, er det ikke tegn til flere blomsteranlegg.
Men bevares. Man skal ikke kreve for mye. De er jo flotte de to kjempeklokkene som vi har fått.
Riktignok har de gått surr i tiden, men det er jo i det minste en slags trøst for en sjukling som må ha noe vakkert å se på mens han venter på å kunne komme ut i hagen igjen.
Nå har fire dager gått bort til nesten ingen ting, og helga går nok med til ingen ting den også.
Men så er vi forhåpentlig i gang igjen.

2 kommentarer:

orchis sa...

Flott plante! Hippeastrum kan drives i blomst når som helst på året via kunstig frambrakt hvileperiode (tørke ut, visne ned og kjølig lagring noen uker). Noen er dessuten så greie at de blomstrer to ganger pr. år. Om produsenten sier at den har sitt opphav i Sør-Afrika, så er kanskje det riktig (produsert der?). Men alle Hippeastrum-arter har sitt habitat i Sør- og Mellom-Amerika. Amaryllis belladonna derimot, er Sør-Afrikaner.
God bedring!

winther sa...

Takk for supplerende opplysninger om hippeastrum. Jeg har med interesse besøkt bloggen din, og lest om din portugisiske tilværelse. Jeg kikker nok innom igjen.
PS: Influensaen henger i, og jeg er full av selvmedlidenhet.