tirsdag 30. juni 2009

Villroser?



Foto: Kow d.e. 150609 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Øverst: Innsektene har valgt vakre omgivelser til paringsakten.



Nederst: Rosene er vakre, men står usedvanlig kort. Heldigvis blomstrer nye knopper i tur og orden. Blomstringstiden blir dermed forlenget.


Hva slags rose dette er, vet jeg egentlig ikke, men jeg er blitt fortalt et det er en villrose.
Til meg er den kommet fra min barndoms hage, hvor det gjennom tiden har vært litt av hvert.
Min far satte både det ene og det andre i hagen, og det er en tradisjon jeg har overtatt.
I sangen "Västanvind" skriver Evert Taube: "... jag gikk bland vilda rosor, bland rönnar och bland slån ..." og "... jag somnade på nytt med en vildros mot min mun ..."
Jeg vet ikke om det er roser som disse han skriver om, men jeg ser alltid for meg disse rosene når jeg hører eller synger denne sangen.
De dufter svakt av nellik.
Nypene er avlange og noe mørkere i fargen enn nyper på rynkeroser og andre "villroser"- som vel egentlig ikke er ville roser, men forvillede hageroser som noen steder er plantet ut, men andre steder selv har funnet seg til rette etter å ha kommet dit som nyper eller røtter som er blitt til overs i en hage.
Hvis noen eksperter kan gi flere og mer eksakte opplysninger om hvilken rose det dreier seg om, håper jeg at de melder i fra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sjekk ut karakteristika på r. pimpernellifolia 'Double blush' og den som i sverige går under husmoderrosen / husmorrosen. Jeg har en liknende som blir 1-1,4m høy, opprette stengler, engangsblomsrende, duftende, små svarte/brune nyper og rødbrune stengler med uhorvelig mange torner. Min kommer fra en husmannsplass i ytre namdal.

winther sa...

Hei,smgj. Mange takk for opplysningene. Oppslagene førte meg avgjort på rett spor og gav mange interessante opplysninger. Din beskrivelse er dekkende. Ikke minst påpekningen av "uhorvelig mange torner".