onsdag 5. august 2009

Drama på plenen

Foto: Kow d.e. 050809 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Her har åpenbart en tragedie funnet sted.

I nattens mulm og mørke - eller kanskje i de meget tidlige morgentimer - har det funnet sted et drama på vår plen.
Da jeg tok en tur i hagen ved 6-tiden i dag tidlig, var tragedien allerede skjedd.
Fuglefjør og - dun fortalte sitt tydelige språk.
Her har en fugl kjempet for livet. Et basketak den neppe har kommet levende fra.
I tillegg til de megetsigende restene under kirsebærtreet, var det spor av mindre fjør og dun et godt stykke bortover plenen - til det plutselig opphørte.
Hvem som har seiret og hvem som har bukket under, er ikke godt å si, men restene kan tyde på at det er ei skjære som har vært offeret. Kanskje en skjæreunge eller en ungskjære, for dem er det en del av hos oss. De er tydelig mindre enn de voksne og nok lettere å ta der de svinser omkring.
Og hvem er forøveren?
Er det en større fugl som har sett seg lei på konkurransen om kirsebærene? At sporet på plenen slutter brått, kan understøtte teorien om at offeret kan være løftet til værs.
På den annen side: Hvilken fugl i våre omgivelser er stor nok til ta en skjære? Og fly avgårde med den? En hauk? Eller kanskje ørna fra Håøya vært på besøk?
Det siste er trolig mindre sannsynlig.
Da er det vel mer trolig at det er en av stedets mange katter som har vært på ferde, og at den f.eks. har klart å luske seg ubemerket inn på en uerfaren, vimsete ungfugl som har mesket seg med noen av de kirsebærene som har falt på bakken.
Når man nyter et slikt herremåltid, er årvåkenheten kanskje ikke på topp?
Og en katt kan selvfølgelig ha brakt motstanden til opphør der sporet slutter, for så å ta fuglen i kjeften og gå av gårde med den.
Hva vet vi.
Vi kan bare bruke fantasien, og konstatere at naturen er nådeløs.
Dette vet vi jo, men det er likevel spesielt - og det setter sine følelsesmessige spor - når dagen åpner med en dyretragedie på plenen.
Skjønt, hva gjorde jeg egentlig der på plenen i en tidlig morgentime?
Jo, jeg gikk min morgentur med saksa for å ta livet av eventuelle iberiasniler. Jeg forsvarte m.a.o. vårt revir mot uønskede inntrengere.
Jeg klipper snilene i to og lar dem ligge som åte for å lokke nye sniler som jeg kan ta livet av.
Så når alt kommer til alt er kanskje jeg det verste rovdyret i vår hage.

Ingen kommentarer: