fredag 4. september 2009

Det regner

Foto: Kow d.e. 040909 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Ikke vær for hagearbeid i dag heller. Bjørnebærene ved muren forblir uplukkede.

Det regner. Og regner. Og regner.
Nesten hele tiden.
I går fikk jeg i all hast slått plenene. Innimellom regnbygene.
Gresset var vått, selvfølgelig, og pakket seg i oppsamleren - og bakken ble gjørmete her og der av all tråkkingen - men gresset ble i alle fall slått.
Det var godt det ble gjort. For i dag regner det igjen. Jevnt og trutt.
Himmelen er ensfarget blågrå. Horisonten rundt.
Som regel pleier de regntunge skyene å komme jagende inn fra fjorden i sør - eller ut fjorden nordfra, men ikke i dag.
Himmelen ligger ubevegelig og ugjennomtrengelig over oss.
Lufta er så tjukk av væte at jeg ikke engang kan ane fjorden.
Jeg skulle plukket bjørnebær.
Store, mørke, saftige, myke og søte bjørnebær som skulle blitt syltetøy.
Nå regner de vel av og havner på bakken og blir mat for sniler og mark.
Det hevdes at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær.
Det er ikke sant.
Nå er været så dårlig at jeg ikke rikker meg utenfor stueveggen. Jeg skulle hentet posten - og altså plukket bjørnebær - men det får være.
Gjennom vinduet ser jeg at regnet strømmer ned.
Ja, mine tunghørte ører hører til og med at det trommer mot taket og sydveggen.
"Rägnet står som spön i backen," sier svenskene. Det er akkurat det det gjør.
Så jeg blir inne - og blogger.
I alle fall foreløpig.
Så får jeg hente post og ettermiddagsavis, dersom det letter.
Men bærene får være.
Og i morgen skal jeg besøke min 98 år gamle mor.
Så vi får se på søndag.
Hvis det da fortsatt er modne bær igjen på buskene.

Ingen kommentarer: