lørdag 26. september 2009

Grevlingen ødelegger som aldri før

Foto: Kow d.e. 12 og 170909 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Hullene ligger tett i tett. Plenen er perforert.

Det er ikke små rifter i plenens overflate det er snakk om. Grevlingen går grundig til verks. Hva den søker er det flere teorier om. Men ingen vet.

T.h.: Det er nesten ikke et område på plenen som ikke er hjemsøkt og endevendt.











T.v. og under: Etter noen dager var grevlingen der igjen og gravde på ny.

Så er vi i gang igjen.
Grevlingen graver hull, og jeg tetter dem. Etter beste evne.
Men det er ikke lett.
Etter den første "jordfresingen" tok jeg meg tid, satte meg ned på plenen og tettet møysommelig hullene med jord, la i gressfrø og dekket med et jordlag på toppen.
Hull for hull. Det tok meg flere timer og en arbeidsbøtte full av jord og kompostblanding.
To netter senere var grevlingen der igjen og gravde nye hull.
Den gravde også opp på ny en del av de hullene jeg hadde tettet.
Hva den nå lette etter, for der burde det jo være tomt etter som den hadde vært der før og gravd både dypt og bredt.
Man kan nesten få det inntrykket at den graver på måfå.
Men slik er det vel sannsynligvis ikke.
Den graver etter oldeborrelarver, hevder noen eksperter.
Meitemark! sier andre.
Mens noen lurer på om den søker maur og mauregg.
Ikke vet jeg. Trolig ikke ekspertene heller.
Det den graver etter, tar øyensynlig aldri slutt. For den kommer tilbake. År etter år.
Og grevlingen selv røper ingen ting. Den bare graver. Og graver. Og graver.
Og gjør livet surt for en stakkars pleneier som må bruke uendeligheter av tid på å sette i stand igjen, og som må leve med svarte flekker uten gress det meste av "plensesongen".
Det er stygt og det er upraktisk.
Og forferdelig irriterende!
Jeg snakket med et par naboer forleden. De bor noen hundre meter borte, og det er en husrekke mellom oss.
De kunne fortelle at de for noen dager siden hadde fått plenen endevendt om natta før de skulle ha konfirmasjonsselskap med åpne dører til hagen.
Der så det ut som en pløgsle.
Men er det ingen hjelp å få?
Joda. Viltnemnda har vist velvilje og kommet meg til unnsetning. Foreløpig uten resultat. I denne omgang.
Urbane dyre-"vernerne" som bor i blokk omgitt av asfalt, synes trolig at det er bra.
Men en hjemsøkt hageeier bringes til fortvilelse.
Grevlingen har forresten gravd i bringebærbedet også.
Det kan den få lov til.
Men plenen er forbudt område!
Nå og for all framtid.

9 kommentarer:

Rita Hogefeld sa...

Hmmmmm, skal visst slutte å klage på elgen som gnager ned prydbuskene mine. Det er for ingenting å regne mot det den grevlingen presterer hos deg.

Glad jeg ikke har grevling :)

winther sa...

Bank i bordet, Rita. Bank i bordet.
Grevlingen inntar stadig nye deler av landet. Har den ikke kommet til Senja og Lenvik ennå, er den sikkert på veg. Det er jo bru fra Finnsnes, ikke sant?

Elsa sa...

Jeg har også grevlingbesøk i hagen nattes tider, men har aldri opplevd oppgravd plen. Derimot så finnes det ikke snegler i hagen så jeg har trodd at det er grevlingen som holder nattfest på de. For grevlingen spiser snegler, gjør han ikke? En svartsnegle er alt jeg har sett denne regnsommeren og høsten.

winther sa...

Jo, den spiser visst snegler. Også. Den er så vidt jeg vet både gourmet og gourmand. Jeg har masse snegler. Både Iberiasniler, skogsniler, åkersniler og hagesnegler med hus. Disse bør grevlingen ikke grave for å få tak i. De befinner seg oppe på bakken.
Dessuten er vi velsignet med haugevis av små og mellomstore grå-svarte sniler. De finnes både på og i jorda, men der de er, er det ingen spor etter grevlingen. Nei, den leter nok dessverre etter noe annet. Hva det nå enn kan være.

Unknown sa...

Ja det problemet hadde jeg også noen år. Antar at det var oldenborrelarver i plenen den lette etter. Og det fant den sikkert, og det er jo bra. Men plenen så ikke ut! Men nå er problemet løst. Vi har bygget en veranda oppå plenen.. og dessuten fant jeg en overkjørt grevling på veien nedenfor huset i fjor.. tror det var han. Stakkars.

Mia sa...

Begynner å skjønne at Iberiasnegler ikke er det verste en kan ha i hagen. Og i Sverige har de jo i tilegg alle vildsvin som pløyer opp hager, det er strongt gjort at du holder ut, er vel ikke så mye å få gjort med grevlingen...

winther sa...

Til TurboLotte og Mia: Hadde det bare vært én grevling, men det er flere - og flere generasjoner. Når noen dør, står nye ferdige til å overta. I fjor fanget vi to som ble avlivet, stoppet ut og gitt til skoler. De tjener nå opplysningen av unge Frognfolk. Derfor kan jeg med sikkerhet si at dette er nye. Viltnemnda sier at det er to hi med flere individer i hver ikke langt unna der vi bor. Så det er arvtakere nok.

Anonym sa...

Oj, jeg ville ha gjettet på jordrotte, her! Men grevling da! De er vel sinte også, har jeg hørt om...

Det er jo veldig fine dyr å se på. Artig og flott at dere forærte utstoppede grevlinger til skoler!
Kan jeg spørre om hvor?

Hilsen fra Vinterbro
PS. Lykke til med ny jakt!

winther sa...

Da jeg bodde på Heer for mange år siden, kom jeg uforvarende på en grevling mellom garasjeanlegget og en litt høy jordkant. Da følte den seg truet. Den kunne flyktet til høyre eller venstre, men valgte å komme mot meg og vise meg tennene. Som den svakere part, trakk jeg meg skyndsomt tilbake. Så ja, det er ikke "teddybjørner" eller godslige "pandaer" det er snakk om. Det sies at de biter til det "knaser". Men det kan jo være "overtro".
Jeg vet ikke hvilke skoler som har fått grevlingene. Det er Viltnemnda som tar seg av alt arbeidet etter at grevlingene er gått i fella. Viltnemnda har egen nettside: http://www.frogn.kommune.no/viltnemnda/