onsdag 25. november 2009

Bladene på plass i kompostbingene


Foto: Kow d.e. 241109 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Øverst: Bingene for kaldkompost er fulle. De var ikke tomme da jeg startet, men høstens blader fyller godt opp.



Nederst: Siste rest av det som skal i komposten. De våte bladene råtner nok fort når temperaturen stiger.

Så er det gjort.
Endelig fikk vi en dag med opphold slik at jeg kunne gå ut og rake løv og fylle opp bingene for kaldkompost.
Men nå er høstens blader der hvor de skal bli til ny, næringsrik jord.
Det vil si: De bladene som er friske og ikke drar med seg uønsket sykdom og sopp og forurenser den framtidige jorda, er lagt til kompostering.
Vi har noen blader som ikke egner seg til kaldkompostering også. Blader fra sibirkornell og kirsebær.
Kirsebærbladene er kjørt på kommunens fyllplass for hageavfall for lengst, og kornellbladene følger etter så snart været tillater det.
Jeg går ikke gjerne ute og raker løv i regnværet.
Jeg har lurt på om det er riktig å levere løv og kvister med sykdom på kommunens oppsamlingsplass.
Når jeg har gjort det, skyldes det at det nok er mye annet som heller ikke er helt "sterilt" der, og at omdanningsprossen foregår under høy varmeutvikling. Det ryker og damper av den oppkvernede biomassen, så det er en fornøyelse å se.
Men kan man være sikker på at sporene til sykdomssoppene dør og ikke sprer sykdommer til dem som bruker den komposterte massen? Hvem nå det kan være?
Burde det sykdomsbefengte hageavfallet vært kastet i søpla?
Men hvor hadde det da havnet?
Ville det blitt destruert ved brenning? Eller ville det blitt gravd ned og likevel kompostert på en måte? Utenfor all kontroll?
Og hva ville renovatørpersonellet si til å få soppbefengt høstløv og trevirke i søppelsekken?
Disponeringen av løv og andre planterester fra syke planter er et dilemma.
Hva mener "ekspertisen", mon tro?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Som sluttbruker har jeg iallfall ingen tilfeller av sykdom som jeg mistenker kommunal kompost for. Derimot har jeg kjøpt jord der... og det gjør jeg aldri mer. Jeg har fått en sann myriade av ulike frøugress med på lasset. Komposten derimot er feit, fin og ren. Litt plastbiter og litt glass, men overraskende lite. Kanskje 4-5 småbiter plast pr tonn og 1-2 biter glass.

Mia sa...

Jag slänger nog mitt smittade plantematerial i kommunens avfal.. Jag skammar mig, men när jeg läser första kommentar så, ... men varför har inte körsbärsbladen något i komposten att göra?

winther sa...

Det er betryggende å høre at dine erfaringer med kommunal kompost er gode. Jeg vil så nødig forårsake problemer. Befengte greiner, stammer o.l. fyrer jeg opp, men det blir jo en del blader og andre planterester med ulike sykdommer igjen. Noe kjent, og noe ukjent. Men som sagt: Temperaturen i "Gropa" er åpenbart høy.
Innkjøpt jord - og torv! - har også brakt med seg ugress til meg. Til og med slikt som er kjøpt i sekker.

winther sa...

Mine kirsebæblader er dessverre infisert av monilia. Det er en soppsykdom som jeg nødig vil bidra til å utbre. Jeg bruker alt avklipt gress som "mulch", men før jeg slår plenene, raker jeg bort hvert eneste synlig kirsebærblad - og blader av sibirkornell.

Relimon sa...

Takk for god lesning!
Award ligger til deg på bloggen min!:)

Relimon sa...

Takk for hyggelig lesning i høstmørket!
Det ligger en award til deg på bloggen min!

winther sa...

Takk, Racemosa. Jeg kan så lite om awards. Hva er det ventet at jeg skal gjøre nå?

Relimon sa...

Det er jeg også - men du kan hente bile av awarden på min blogg og lime din her hos deg - utfordringen er å sende den videre til blogger som du ønsker å gi den til! Det gjør du på samme måte som jeg har gjort. Jeg kommer etterhvert til å lime inn awarden i høyre kollone så den kan ligge synlig fremme hele tiden, men det gjr du jo som du vil med!:)
Ha en flott adventstid!