tirsdag 27. april 2010

Plantejord

Foto: Kow d.e. 23042010 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Fire sekker plantejord til 25 kroner sekken er forhåpentlig nyttig for plantene og verdt prisen.

Hvert år kjøper jeg tre-fire sekker plantejord. Hagejord kjøper jeg ikke.
I år ble det fire sekker fra Coop OBS. På tilbud. Til en samlet pris av 100 kroner.
Jorda er av svensk fabrikat. Som nesten alle andre jordforbedrings-midler som er på markedet.
På sett og vis erobrer vi altså Sverige. Sekk for sekk. Noe jeg ber mine svensk-norske og norsk-svenske lesere merke seg.
Om prisen avspeiler kvaliteten, er jeg usikker på.
Varedeklarasjonen forteller at jorda er laget av middels omdannet hvitmosetorv, har en surhetsgrad på 5,5 til 6,5 pH og er tilsatt kalcium, kalium, fosfor, nitrogen, kalkstensmel og N*P*K 11-5--18.
Det siste forteller meg ikke så mye, men de øvrige tilsetningene virker betryggende. Det er stoffer jorda og plantene trenger.
Noe av jorda bruker jeg i potter, krukker og kar. Det skal jeg komme tilbake til.
Og noe benyttes som toppdressing i blomsterbedene. Og litt på plenene.
Sammen med hjemmeprodusert kompost myker den etter hvert opp den litt tunge, lett leireholdige, jorda som danner basis på vår tomt hvor nesten all jord ble tilkjørt i 1983 da huset ble bygd og hagen etter hvert ble anlagt.
Forhåpentlig tilfører sekkejorda også stoffer som plantene forbruker, slik at den bidrar til å holde næringsbalansen ved like.
Og forhåpentlig er den fri for ugressfrø. Jeg kjøpte en gang jord med innblanding av russisk torv, og den gav meg et ugress som minte om vassarve. Men den har jeg heldigvis blitt kvitt igjen.
Helt risikofri er m.a.o. kjøp av jord i sekk ikke.
Etter som planterester fjernes og komposteres - eller kjøres på kommunens oppsamlingsplass for hageavfall - må næringsstoffene føres tilbake ved hjelp av kompost - og litt "kjøpejord".
Når man kan få den på tilbud til 25 kroner sekken, er jo investeringen overkommelig.
Og gunstig for resultatet. Håper jeg.

2 kommentarer:

Mia sa...

Jag hoppas innerligt du tänker plantera gula och blå blomster i dina krukor iår ;)

winther sa...

Ja,Mia, det ville passe til jordsmonnet. Eller fosterjorden som jeg vel burde kalle den.