søndag 16. mai 2010

Ut og inn med sommerblomstene

Foto: Kow d.e. 12052010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Ut i lys og vind og ikke utpreget høye temperaturer om dagen og inn i garasjen for å unngå frost om natta.

Den overvintrede fuchsiaen er ute og lufter seg for å bli herdet til å tåle temperaturer, vind og vær som den har vært forskånet for innendørs.


Den kalde våren har gitt gartneren mye morsjon.
Plantene som har overvintret innendørs settes ut om dagen når temperaturen tillater det, og flyttes inn igjen før natta kommer.
Noen har fått tilholdssted i garasjen.
Heldigvis har vi sekketralle, så de tyngste kan trilles. Forøvrig er entreen så full av planter og potter at vi nesten ikke kommer fram.
De som står der - f. eks. fuchsiaen - må løftes og bæres.
Ryggen håper at det er verdt slitet.
De to siste nettene har forresten plantene stått ute.
11 grader den ene natta og vel 13 natt til i dag, er jo rene sommertemperaturen på våre breddegrader.
Skikkelig gjennomvanning har de også fått, for det har regnet sammenhengende siden tidlig i går kveld.
En rotbløyte har de neppe vondt av. Ikke å få dusjet bladverket heller.
Og de bladene som brekker og faller av, egner seg vel ikke for uteliv under noen omstendighet.
Her dreier det seg om "survival of the fittest".
Og "fattest".
Årets stiklinger står for øvrig fortsatt inne.Vi gir dem en uke til i beskyttet miljø.
Men så må de ut i verden.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja jeg pleier å ta ut alt innen 1 mai her i kr.sand. Men i år har jeg enda ikke satt ut alt. Her om dagen ble det plutselig -2 om natten. Og da røyk mye.. søren og!

winther sa...

Jeg får si, som jeg sier til min svigerdatter: Det er tre ting som teller når det gjelder vårlig hagestell: Tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet. Men det er lettere sagt enn gjort. Synd med det du mistet. Du har min medfølelse.