onsdag 26. mai 2010

Vårfloks - men hvilke?

Foto: Kow d.e. 24052010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Denne vårfloksen har prydet vår hage i flere år. Vi har flere tuster på forskjellige steder. Her har den ved egen hjelp etablert seg utenfor bedet på den steinbelagte innkjørselen.

Denne vårblomstrende floksen er av relativt ny dato hos oss. Den har har utviklet frodig bladverk, men få blomster et par sesonger. I fjor frøs den noe tilbake, men i år tar den sitt monn igjen.


Dette nærbildet viser blomstene på planta ovenfor. Kan det være phlox douglasi? Enkle - men vakre - er de i alle fall.



Vårfloks (phlox subulata?) er en av vårens fineste planter. Synes jeg.
Den kommer i følge "Alt om hagen" fra "østsiden av Nord-Amerika.
De røde - og de hvite - tuene supplerer vårvortemelk og ustyrlig, blåblomstrende gravmyrt i vårhagen, og varsler på en diskret, men samtidig selvbevisst måte, sommerens kommende, fargeglade overflod.
Den røde vårfloksen har jeg fra mitt barndomshjem. Hvilken varietet det er, vet jeg ikke.
Den hvite har jeg kjøpt. Trolig en høst når hagesenteret har redusert prisen for å kvitte seg med usolgte planter før vinteren setter inn.
Det er da man gjør "kupp".
En gang har den sikkert vært utstyrt med navnelapp, men den er dessverre forsvunnet.
I utsalget hos en gartner så jeg imidlertid forleden en plante som liknet til forveksling. Og den hette Phlox douglasi.
Kan det være den jeg har?
Hvis noen har en begrunnet teori, hører jeg gjerne om det.
Vårfloks er takknemlige, vakre, tuedannende planter som med sin tidlige blomstring altså gir liv og skjønnhet til hagen før det store fargeshowet setter inn.
Selv om de kan utvikle seg vel mye og presse ut mindre robuste naboer, er vårfloks relativt lette å begrense. Og lette å formere.
Det er derfor planter jeg anbefaler til enhver hagedyrker som gjerne vil ha noen fargeklatter inn i vårhagen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har (hadde) begge - både douglasii (nålefloks) og subulata (vårfloks). Douglasii har mye kortere stilker enn subulata. Vårfloks har ranker på 5-10cm?, mens nålefloksen ikke overstiger 5 cm hos meg.
Se bilder ho staudegruppa:
http://www.stauder.net/bildearkivet.htm

winther sa...

Takk for hjelpen, smgj. Bladverket på begge mine vårblomstrende floks likner på hverandre og har "nåleform". Har jeg to varieteter av nålefloks og ikke vårfloks?
Takk for lenken til staudenettstedet. Det kjente jeg ikke til. Jeg har lagt den inn på bloggen min under "Andre blogger". Det samme har jeg gjort med lenken til din blogg.

Anonym sa...

Både nåleflox og vårflox har nåleblader, dessverre. Så du får ikke skilt dem på det.

krepsemor sa...

Phlox subulata har jeg nettopp anskaffet meg, sammen med Klematis "Ville De Lyon"! Klematisen trengte en plante ved føttene, og phloxen var kjempesøt =) Håper de vil trives sammen! Leser på innlegget ditt over, og gravmyrt har jeg også! Hos meg vokser den nesten bortetter plenen! Vi skal ha gravemaskin snart, så da ryker den vel ut av bedet mitt også!

winther sa...

Til smgj: Da er det trolig vårfloks og nålefloks jeg har.
Til krepsemor: La oss håpe at du blir kvitt gravmyrten. Se forøvrig mitt innlegg om "symbiose" i dag.