tirsdag 13. juli 2010

Deilig og vått


Foto: Kow d.e. 1307010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Fire tagetes - eller fløyelsblomster som vi sa i mitt barndomshjem - på plass i rosebedet. Om de holder bladlusene borte, er tvilsomt. Lammeøret midt i bedet er ikke vakkert, men de yngste barnebarna forlanger å ha det der. Fordi det er så godt å ta på.

Plantene i "barselavdelingen" er reddet fra drukningsdøden etter nattas kraftige regnskyll. Vannet i plastboksene, som plantene ellers står i, brukes til vanning på steder hvor regnet vanskelig slipper til. På den andre siden av huset, samler vi regnvann fra taket i en tønne og i en nedgravd "avskjæring". Minst mulig går til spille.

I dag regner det.
Deilig og vått, deilig og rått, som det står i regla.
Som jeg like gjerne gjengir i sin helhet:

REGN
En er en og to er to
Vi hopper i vann,
Vi triller i sand.
Sikk, sakk,
Vi drypper på tak,
Tikk takk,
Det regner i dag.
Regn, regn, regn, regn,
Deilig og vått,
Deilig og rått!
En er en, og to er to
Vi hopper i vann,
Vi triller i sand
Sikk, sakk
Vi drypper på tak,
Tikk, takk,
Det regner i dag.

Verset stod i min ABC-bok som jeg brukte i skolen for omlag 65 år siden.
Siden har jeg hatt en viss sans for regn. Dette fenomenet som holder liv i det som lever og gror.
Etter at jeg ble en pasjonert hagedyrker, har ikke fascinasjonen for regnet blitt mindre.
For - som den svenske visekunstneren Martin Koch - uttrykker det i "Et kärleksbrev":

... det ska vi lära
av allt som vi se:
om jorden ska bära
små blommor som le
och mogna med frukter av alla de slag,
så måste på sol følja regn nogon dag.

Og i dag er det altså en slik dag.

Reddet fra drukningsdøden
Og velkommen er den.
Selv om jeg avstår fra å jobbe i hagen når regnet siler ned.
Litt har jeg imidlertid rukket i dag også. I morgentimene. Da det var opphold noen få timer etter nattens skybrudd. Og hissige og langvarige tordenvær.
Da fikk jeg reddet de plantene som står på vent i plastikbokser, fra drukningsdøden. Og brukt vannet som hadde samlet seg, til å vanne rosebedet som - stikk i strid med all fornuft - er plassert helt inntil veggen, og - altså - inne under takskjegget.
Hvor det forøvrig ikke var tørt. Nattas regn har trolig kommet horisontalt. Godt hjulpet av sterk sønnavind.

Mat til snilene
Ryddet i rosebedet har jeg også gjort.
Dessuten har jeg fjernet det siste "grønne" etter pinseliljene og plantet fire frodige, flotte tagetes som vi kjøpte på et "gårdsutsalg" i Råde for 5 kroner stykke.
Så fikk Råde-gartneren i alle fall noe igjen for strevet. Og utleggene sine.
Rik ble han neppe. Men det er jo bedre at blomstene kommer til nytte for en billig penge, enn at de havner i komposten. Eller på fyllinga.
Skjønt, hos oss får de vel ikke lange levetida.

Holder bladlusa borte?
Tagetes skal i følge myten - ja, jeg skriver myten - holde bladlusa borte.
Snilene (uten hus) og sneglene (med hus) virker de i alle fall ikke avskrekkende på. Tvert om. Tagetes er rene lokkematen.
Både sniler og snegler har allerede vært der.
Men det har jeg også. Med saksa.
Brukt som snile- og sneglefelle fungerer tagetesplantene upåklagelig.
Så spørs det hvem som er kjappest - og mest utholdende. "Gartneren" med saksa eller sniler og snegler med glupende appetitt.
Jeg har en mistanke om at jeg vet svaret.

Ingen kommentarer: