tirsdag 8. februar 2011

Vakker vinterdag

Foto: Kow d.e. 08022011 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Snø og sol skaper drømmeforhold for dem som har tid til å nyte forholdene.

Endelig. Etter tre timer med handskyffelen er innkjøringen og gårdsplassen måkt.

Det skulle komme litt snø på Østlandet sør for Oslo sa meteorologene.
Alt er tydeligvis relativt. Og avhengig av øynene som ser.
Da jeg skulle sette ut papir til papirinnsamlingen ved 6.30-tiden i morges, måtte jeg bære de fullpakkede eskene. Og papir er ikke det letteste.
Vanligvis bruker jeg sekketralle, men det var så mye snø at det var umulig å bruke tralla. Akebrett hadde nok vært bedre. Men jeg valgte å teste ryggen.
Og ute ved vegen lå det en drøyt halv meter høy vold med hardpakket snø som brøytetraktoren hadde lagt igjen.

Handarbeid
Skulle min kone komme ut med bilen, var det bare å finne fram snøskyffelen og sette i gang.
For hos oss er snømåking handarbeid.
Og kantene skal være rette. Ikke noen slinger i valsen. Ordnung muss sein. Det har måkeren selv bestemt.
Bortsett fra brøytekanten etter traktoren var snøen lett, men det var mye av den.
Minst 30 centimeter høy lå den.
Så jobben tok tid.

Den late ...
Min skyffel er nemlig ikke av de største.
Skjønt, ikke av de minste heller!
"Den late bærer seg heller i hjel enn å gå to ganger," sa min mor bestandig.
Det lærte jeg av. Derfor tar jeg heller litt mindre om gangen og går flere ganger.
For lat er jeg ikke!
Min metode gir jo også flere skritt og mer mosjon.
Etter tre timer var innkjørselen og gårdsplassen måkt og ryggen våt av svette.
Forhåpentlig hadde jeg godt av anstrengelsen.
Mosjon skal jo være så sunt.
La oss håpe det.

Mer i vente?
Nå kan neste snøvær komme.
For jeg er ikke så naiv at jeg tror at det er over med dette.
Selv om sola kom fram og fortrollet landskapet allerede mens jeg ennå var i ferd med å måke, og etter hvert skapte påskestemning i solveggen, vet jeg godt at det er lenge til "frukttrærne i blomstring står".
"Mangt skal vi møte, og mangt skal vi mestre," før vi kommer så langt - for å sitere Erik Bye.
Så vi får nyte de fantastiske vinterdagene når de dukker opp, men være forberedt på at vinteren tar sitt monn igjen og presenterer regningen når den ser sitt snitt til det.
Det er langt fram til april.

Ingen kommentarer: