onsdag 18. mai 2011

Hva er dette for en raring?

Foto: Kow d.e. 04052011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

En merkelig, sølvfarget sopp dukket opp i kompostbingen. Kan noen si hvilken sopp det er?

En dag jeg skulle kaste noe i varmkomposten, stakk hodet på en sopp opp mellom isoporlokket som ligger oppe på komposteringsmassen, og isoporveggen.
Nå har det mange ganger vokst sopp opp av kompostmaterialet, men denne var litt spesiell.
Den var nemlig markant sølvfarget.
Skjønt hvit på nederste del av stengelen der lokket hadde ligget, men sølvfarget lenger opp og med sølvfarget hatt.
Når topplokket lukkes igjen, er det nok totalt mørkt i beholderen. Lysforholdene har derfor sannsynligvis ikke vært avgjørende for fargeskillet.
Men kanskje har berøringen fra isoporlokket virket inn.

Kort livssyklus
Hvor lenge soppen har stått der, vet jeg ikke. Jeg tømmer imidlertid vanligvis husholdnings- eller hageavfall i komposten hver dag, og jeg hadde ikke sett den - eller antydning av den - tidligere.
Jeg tok bilde, men dagen etter tenkte jeg å dokumentere den ytterligere. Da var den imidlertid forfalt. Det var bare en svart, tynn stengel igjen.
En om den bare en livssyklus på et døgn eller to, eller om det var ødelagt eller fortært av innsekter, mark eller fluer, vet jeg ikke.
Finnes det noen der uten som har vært borte i noe liknende, og som kan bistå meg i forsøket på å finne ut hva dette kan ha vært for en sopp?

1 kommentar:

Sissel sa...

Jeg kunne heller ikke finne den i mine bøker men ser at du har fått svar på nettet av biologforeningen - en Kompostblekksopp. Den gjør sikkert en viktig jobb i komposten din. Du har mye flott informasjon og erfaring når det gjelder kompost ser jeg. Jeg flyttet inn i min hage ifjor og har ikke kommet igang med det ennå. Da er det flott å lese om andres erfaringer.