mandag 16. mai 2011

Pinseliljer uten respekt for kalenderen

Foto: Kow d.e. 12052011 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Den kalde våren med nattefrost helt til det siste, skremmer ikke pinseliljene.



Vakker blomst - bare så synd at mange knopper ikke springer ut.

Sein påske gir sein pinse.
Men det vet ikke pinseliljene om.
De står i solveggen og blomstrer når de blomstrer - pinse eller ikke.

Knopper, men ikke blomster
Vi har tre "tuster" med pinseliljer spredt med godt mellomrom langs veggen fra garasjeinngangen til trappa.
Jeg har tidligere skrevet om problemet med at alle de tre "tustene" ved siden av å sette knopper som springer ut, setter en rekke knopper som aldri kommer lenger enn til knoppstadiet.
Jeg har prøvd ulike boteråd.
Alle tre "tuster" vannes rikelig.
For to år siden gjødslet jeg lite, fordi jeg tenkte at mye næring kanskje ville gi mye bladverk, men lite blomster.
I fjor prøvde jeg det motsatte, og vannet med oppløst hønsegjødsel i vannet flere ganger. Også etter at blomstringen var over, og løkene skulle samle næring og krefter til i år.

Lysforholdene
Plantene står som nevnt, i sørveggen.
Der er det lyst. Og lunt.
Den "tusta" som står nærmest trappa får solvarme og lys en anelse senere på dagen enn de to øvrige.
Og det er denne som avgjort har flest knopper som ikke springer ut.
Kan forklaringen være at løkene står for mørkt selv om de står i sørveggen?
Får jeg tid - og får jeg realisert mine planer om å spa om og replante et par av staudebedene i sommer - skal jeg flytte den innerste planta til et enda mer åpent og solrikt sted.
Så får vi se om det hjelper.

Vakre
Foreløpig nyter vi synet av de blomstene som er sprunget ut.
Hvis jeg ikke hørte feil, ble "gammeldagse" pinseliljer nevnt i Margrethe Holts program "Det fikser P 1" i dag.
Trolig var det noen som var på jakt etter løker.
Det kan jeg forstå.
Pinseliljer er vakre.
Kunne bare flere av dem avansere fra knoppstadiet til full blomst.

3 kommentarer:

hajal. sa...

Narcissar likar seg best i fuktighetsholdande jord. Kan det tenkjast at dei står for tørt i og med at knoppane tørkar inn ?
Ellers tåler vel pinslilja å vokse både i full sol og under meir skygga forhold etter mi erfaring.

Villrose sa...

Hm. Du tror ikke at de trenger å deles, da?

Har ikke dette problemet, enda mange står temmelig skyggefullt. Ikke får de spesiell gjødling eller vanning heller, bortsett fra den generelle gjødselrunden i hele hagen.

winther sa...

Til hajal: Jeg har vurdert denne forklaringen tidligere også. Fordi alle de tre tustene står i et tørt bed. Full sol, litt vind og god drenering helt inne ved husveggen. Men jeg vanner nettopp derfor jevnlig og rikelig. Når jeg graver ca 5 cm ned og sjekker fuktigheten, er jorda aldri helt tørr. Det får den ikke anledning til p.g.a. vanningen. Jeg har forresten et par tuster til av samme slaget. De står i staudebedet og oppfører seg på samme måten. Disse står riktig nok i nærheten av den store forsythiabusken som nok forsyner seg grådig både av fuktighet og næring.

Til Villrose: Det er mye mulig. Jeg skal ta opp den ene tusta og dele den når bladene er visnet ned, og løkene har fått samlet næring til neste "blomstrings"-sesong.