fredag 17. juni 2011

Altetende sniler

Foto: Kow d.e. 11062011 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Iberiasnile knasker med stor appetitt på blad fra kirsebærtreet.

Mens denne foretrekker kjøttmat.

Snilene - i et hvert fall iberiaskogsnilene - har et variert kosthold.
De spiser alt som kan fortæres.

Altetende
At de spiser grønne plantedeler vet vi bare så altfor godt.
Og i haugen av råtnende grasklipp fra plenen har de etegilde.
Men det er bare bra, for når jeg tar min daglige rundtur med den avdankede kjøkkensaksa, kan jeg klippe flere på ett sted.
Og lar jeg "likene" ligge igjen, kommer sultne artsfrender for å gasse seg med restene.
Og så tar jeg en runde til og avliver dem også.
Men det er ikke bare døde slektninger de spiser.
Meitemark f.eks. står på menyen.

Ikke bananskall
Bananskall derimot viser snilene ingen interesse for.
Merkelig nok.
Jeg har lagt et bananskall i staudebedet på et sted hvor det vanligvis er sniler.
Men banskallet har fått ligge i fred.
Kanskje er snilene kresne?
Kanskje må de få selve bananen for å gidde å komme fram?
For det kan vel ikke være slik at de "lukter lunta"?
Og holder seg unna "retterstedet"?

4 kommentarer:

hageglad sa...

Har kverket 7 snegler på morgenrunden! Det er i seg selv ikke så mange men hvis jeg ganger med 400 så jeg er glad for alle jeg finner! Det kjennes litt håpløst ut, men alle monner drar. Interessant det du sier om bananskall.Jeg trodde også de spiste alt. Hege

hageglad sa...

Kverket 7 snegler på morgenrunden.For å sette det hele i perspektiv ganger jeg fangsten med 400 og tenker jeg har gjort en god gjerning!Hege

Blomsterguri sa...

Æsj - trodde virkelig at de var ekle nok når de spiste planterester, men til og med mark!!! Klipp i vei du! Ha en fortsatt god helg!

winther sa...

Hvis alle tok seg en runde i hagen og kverket alle de sneglene de kom over på sin veg, ville det jo hjelpe, men altfor mange stiller seg likegyldige. Godt å se at dere bryr dere.
Dessuten: Meitemarkene "mine" vil jeg ha i fred! De arbeider i hagen, og er IKKE snilemat. Når jeg ser at markene blir angrepet, svinger jeg saksa med desto større energi.