fredag 17. juni 2011

Pelargonium tålte kalde netter

Foto: Kow d.e. 11062011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Denne planta ble satt ut relativt tidlig, og fikk stå ute både dag og natt. Det ser den ikke ut til å ha tatt skade av.

Pelargonium tåler øyensynlig mer kulde enn jeg har regnet med.
Jeg har mange pelargonium-planter.
De fleste har jeg dyrket fram ved hjelp av stiklinger.
I våres hadde vi varme dager og kalde netter, og jeg bar plantene ut og inn for at de ikke skulle fryse om natta.
Men tidlig i mai lot jeg en plante bli stående ute.
Som et eksperiment.
Ville den tåle temperatursvingningene og de kalde nettene?
Det gjorde den.
Akkurat nå er den den fineste og mest frodige av alle plantene - gamle som nye.
Jeg regner med at de øvrige plantene vil hale innpå og ta den igjen i løpet av sommeren, men utelivet ser faktisk ut til å ha gitt eksperiment-eksemplaret et visst forsprang.
Både med hensynt til tilvekst, og når det gjelder å utvikle frodig, tett, kraftig bladverk og stengler som tåler de kraftige vindkastene som har preget våren på våre kanter.
Konklusjonen er lett å trekke: Pelargonium tåler langt mer enn jeg har vært tilbøyelig til å anta.
Det må jo også bety at den kan plantes ut ganske tidlig i tøffere klimasoner enn her i Drøbak ved Oslo-fjorden.

Ingen kommentarer: