lørdag 13. august 2011

Flygende blomster

Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Oransjegullvinge (Lycaena virgaureae) og veps koser seg på reinfannens knallgule blomster. Også andre sommerfugler er stadig innom denne tradisjonsrike kulturplanta. Vil du ha sommerfugler i hagen, kan derfor reinfann være noe å prøve.


En annen plante med "sommerfugltekke" er kuletistel. Den tiltrekker seg alle slags sommerfugler. Ikke bare tistelsommerfugler. Her er det en admiral (Vanessa atalanta) som er på besøk.


Jeg er fascinert av sommerfugler.
Dels fordi de er vakre.
Og dels fordi de har en interessant livssyklus.

Flygende blomster
Jeg kaller sommerfuglene flygende blomster.
Et uttrykk jeg sikkert ikke har "suget av mitt eget bryst".
Jeg har trolig lest det et eller annet sted.
I løpet av et langt liv treffer man på så mangt.
Men jeg synes betegnelsen er usedvanlig treffende.
Jeg har derfor adoptert den.

Mange forskjellige
Vi har mange sommerfugler i vår hage.
Et stort antall, og mange forskjellige.
De liker seg øyensynlig her.
De flyr fra blomst til blomst, og holder seg slett ikke til de plantene de har fått navn etter.
Kålsommerfuglen f.eks. er stadig her og besøker diverse planter - f. eks. hortensiaen - men kålplanter har vi ikke.
Sitronsommerfuglen er også en hyppig gjest.
Og så alle de forskjellige med vakre farger og fine tegninger.

Ikke drep!
De færreste vil drepe en sommerfugl.
Med eggene, larvene og puppene forholder det seg nok annerledes.
De kan se litt ekle ut.
Kanskje vet de fleste ikke engang at den klasen av egg de finner festet på undersiden av et blad, eller de "skumle" larvene som bukter seg avgårde på vekstene i hagen, er forstadier til sommerfugler.
Dreper du egg og larver, dreper du sommerfugler.
Det samme gjelder de ofte piggete puppene som henger på vertsplanter og busker.
De er ikke verken farlige eller "ekle", men siste utviklingsstadium før sommerfuglen klekkes ut og inntar sin plass i hagens fauna.
Min instendige oppfordring er: Far pent med egg, larver og pupper!
De er neste generasjon "flygende blomster".

Spør en biolog
Det finnes masse forskjellige sommerfugler.
Jeg vet ikke hva de heter alle sammen.
Jeg kan ikke identifisere de mest alminnelige og kjente engang.
Dessverre.
Men jeg kan nyte synet av dem.
Vakre er de.
Og interessante.
Med noe langt mer enn et "alminnelig" utviklingsløp fra egg via larver og pupper til "utsprungne" skjønnhetsåpenbaringer.
Når oppslagsbøkene ikke hjelper meg å finne ut det jeg vil vite, går jeg til nettstedet "Spør en biolog" og ber om hjelp.
Det får jeg.
Både på spørsmål som avslører min mangel på grunnleggende, elementær kunnskap og på mer intrikate problemer.
Er det noe du lurer på, bør du prøve der.

Ingen kommentarer: