mandag 22. august 2011

Uvanlig boasnile, eller ...?

Foto: Kow d.e. 16082011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


En sånn boasnile har jeg aldri sett før. For det er vel en boasnile?

Vi har masser av snegler og sniler i hagen.
Små grå uten hus, diverse med kjegleformet og flatt skall, samt store kjølsnegler, åkersnegler, skogsnegler i ulike farger, iberiaskogsniler - og boasniler.
Boasnilene kjenner vi godt.
De har lys, gulbrun bunnfarge og mørkere brune nesten svarte tegninger.

Uvanlig boasnile?
Men så dukker det opp en avviker.
I alle fall så langt vi kan bedømme det ut fra vår mangeårige omgang med boasniler i hagen.
Den var lang og kraftig, grå-hvit i bunnfargen og med svarte tegninger.
Den befant seg på den nederste plenen og var i ferd med å stikke av inn under bergeniaplantene. Jeg måtte derfor løfte den opp og plassere den lenger ute på plenen for å få tid til å hente kameraet.

Sammenkrøpet
Da jeg løftet den, trakk den seg sammen i forsvarsstilling.
Og slik ble den liggende. Enda jeg ventet lenge på at den skulle strekke seg ut og prøve å krype i skjul igjen.
Jeg ventet imidlertid forgjeves.
Bildene ble derfor ikke særlig gode.
De viser ikke lengden og heller ikke tegningene så tydelig som jeg så dem.
Bildet over disse linjene viser imidlertid fargekombinasjonen.
Er ikke den ganske uvanlig?

Ingen biologer som vet?
Jeg har spurt på "Spør en biolog", men har ikke fått svar.
Om det er fordi svaret er banalt, eller fordi biologene ikke vet så mye om sniler, er usikkert.
Hva sier leserne av denne bloggen?
Kan dere fastslå om det er en boasnile eller noe helt annet jeg har fotografert?
Og hvis det er en boasnile: Har dere sett denne fargekombinasjonen tidligere?
Kanskje er det en sjeldenhet - eller kanskje er det en helt alminnelig variant.
Det kunne være interessant å få det fastslått.

2 kommentarer:

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

NEI DETTE LIGNER SLETT IKKE PÅ EN BOASNEGLE JEG SÅ VED ULLERN IFJOR, DEN HADDE HELT ANDRE FARVER OG MARKERTE FLEKKER/TEGNINGER.

winther sa...

Nå har Bioforsk på Ås lovet å se på saken, så da får vi se. Men som sagt: Denne likner ikke de øvrige boasnilene hos oss.