mandag 29. august 2011

Vakker sjeldenhet


Foto: Kow d.e. 16082011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Flott snile: Trolig en svartkjølsnile med sjelden fargekombinasjon, mener Bioforsk.

Sniler og snegler er en pest og en plage.
Men plutselig dukker det opp en som skiller fra den store mengden som glir slimte rundt i vår hage og anretter skade på pryd- og nyttevekster.
Sniler og snegler som jeg tar livet av.
Uten skånsel.

Sjeldenhet?
Men denne lot jeg leve.
For den måtte da være sjelden?
Jeg har sett tusenvis av sniler, men ingen som denne.
Den kravlet seg fram på den nedre plenen og var på nippet til å stikke av under bergeniabladene.
Jeg måtte derfor ta den med fingrene og løfte den ut på plenen så jeg fikk tid til å hente kameraet.
For denne måtte foreviges.

Svartkjølsnile?
Dessverre ble den liggende sammenkrøpet i forsvarsstilling.
Lenge.
Til slutt måtte jeg ta bilde av den uten at den strakte seg ut og eksponerte sine karakteristika.
Snileforsker Arild Andersen ved Bioforsk har derfor problemer med å foreta en sikker artsbestemmelse ut fra de bildene jeg tok.
Han uttaler imidlertid at det er en utrolig flott farget snegl som han aldri har sett maken til.
Av mangel på avgjørende kjennetegn kan han altså ikke med sikkerhet si hvilken art det dreier seg om - eller om det er en kjølsnile.
Han mener likevel at det sannsynligvis er en av de store kjølsnilene - enten er en "svartkjølsnegl eller en boakjølsnegl".
Han heller mest til at det er en svartkjølsnegl som han har sett flere sterkt avvikende fargevarianter på.
Dessuten ser det ut til at eksemplaret som besøkte min hage, har en "lys langsgående stripe midt på undersiden, og det er typisk for svartkjølsnegl", konstaterer snilekesperten fra Bioforsk.

Fotograferingstips
For å skaffe grunnlag for sikker artsbestemmelse bør bilder av sniler - eller snegler som Andersen skriver - vise følgende egenskaper og karaktertrekk, uttaler snileforskeren:
Bildene bør vise om snilene har, eller ikke har, kjøl.
Lengden i centimeter er også viktig samt åndehullets plassering. Er det foran eller bak midten av kappen?
Farge bør dokumenteres ved bilder som viser oversiden, sidene og undersiden.

Takk til Bioforsk
Jeg prøvde å få hjelp på nettstedet spør en biolog.no, men der var det ingen som følte seg kallet - eller kapabel? - til å ha noen offentlig mening om hvilken snegleart dette kunne være.
Når det nå er konstatert at det dreier seg om en sjeldenhet - eller i alle fall et eksemplar med sjeldent utseende - kan jeg forstå tilbakeholdenheten.
Men Arild Andersen og Bioforsk trådte hjelpende til.
Det takker jeg for - på vegne av meg selv og dem som leser denne bloggen.
Riktig og pålitelig informasjon er viktig.

Fikk leve
Som nevnt innledningsvis, dreper jeg sniler og snegler uten skånsel.
Men denne lot jeg altså leve.
Kanskje formerer den seg og lar noen av sine karakteristika gå i arv til framtidige generasjoner.
Finner du en sånn en gang i framtiden, vet du at den første gang ble observert i min hage i Drøbak som en slags svartkjølsnile droebakiensis wintherii.
Eller hva det nå skulle hete på korrekt zoologi-latin.

Ingen kommentarer: