onsdag 28. september 2011

Julekaktusen skal ikke ha det for godt


Foto: Kow d.e. 21092011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Julekaktusen er pottet om og har fått fire "barn".


Vi har flere zygokaktuser som blomstrer til forskjellige tider.
Om de er forskjellige arter, eller om de bare er ulikt tidsinnstilt, vet vi ikke.

Ikke for godt
I et blad jeg fant på et venterom, leste jeg at julekaktusen blomstrer rikest dersom den ikke har det for godt.
Den bør settes ut på et skyggefullt, så vidt mulig kjølig sted, om sommeren.
Som lest, så gjort.
Den ene av våre gamle kaktuser har i år tilbrakt sommeren ute. På nordsiden av huset.
Der har den hatt besøk av snegler og vært utsatt for vind og vær.
Og masse regn.

Nye planter
Vinden, regnet og snilene har forsårsaket at mange blader er falt av.
Disse har jeg satt i vann og senere plantet i grupper i fire ikke altfor store potter.
Jeg har plantet langs kanten.
Det skal plantene visstnok like - uvisst av hvilken grunn.
Forhåpentlig får vi etter hvert fire nye, frodige kaktus med masse blomster.

Bare røtter
Moderplanta har jeg pottet om.
Den har fått større potte og jord omkring føttene.
Fra før var det bare røtter. Ingen jord igjen.
Så får vi se om den setter pris på oppholdet i fri luft og på jorda og den forbedre næringstilførselen.
Og om den takker med enda større blomsterrikdom enn vanlig når jula stunder til.
Det er ikke lenge igjen nå.
Om tre dager er det 1. oktober allerede.

Ingen kommentarer: