torsdag 15. september 2011

Sommerfugllarve med trafikkultur

Foto: Kow d.e. 10092011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Denne sommerfugllarven krysset vegen i fotgjengerfeltet.

Jeg liker sommerfugler.
For noen dager siden fikk jeg anledning til å gjøre en god gjerning.

I fotgjengerfeltet
På min spasertur fikk jeg for noen dager siden øye på en sommerfugllarve.
Det er ikke noe uvanlig syn på mine kanter, men denne krysset vegen.
I fotgjengerfeltet!
Den buktet seg målbevisst fram over de svarte og hvite feltene.

Farlige bilhjul
Jeg stanset og så på.
Larven hadde stø kurs over vegen, og det virket som om den visste hvor den skulle.
Hva det nå var som trakk på den andre siden.
Men den levde farlig.
Biler kom stadig opp over bakken i det kjørefeltet hvor den arbeidet seg fram.

Redningsaksjon
Så lenge larven var midt i vegbanen, gikk det bra.
Da den nærmet seg siden av vegbanen der bilhjulene rullet, hadde jeg ikke hjerte til å la den klare seg på egen hånd lenger.
Jeg løftet den opp og bar den vesle krabaten over i gresset på motsatt side.
Det var tydelig at det var dit den ville.
Hva den nå hadde der å gjøre.
Med min barmhjertige inngripen reddet jeg trolig en sommerfugl.
Som kan formere seg og skape flere sommerfugler.

Ergre de store
Var det det hele?
Ja.
En liten ubetydelig hendelse i en stor verden.
Jeg får si som Herman Wildenvey: "Dette vil ergre de store, men noen små vil det more."
Forhåpentlig.

Ingen kommentarer: