søndag 30. oktober 2011

Møll i formasjon

Foto: Kow d.e. 27102011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


De små sommerfuglene har samlet seg rundt lyskilden.

Før mørket helt har trukket seg tilbake, og dagen har overtatt, får jeg se disse små sommerfuglene på veggen.
De har åpenbart søkt til det kunstige lyset og slått seg ned i vifteform ved vegglampa.
Hvilket sommerfuglliknende insekt det dreier seg om, vet jeg ikke.
Jeg kaller dem møll.
Men av møll fins det mange slag - både ekte og "uekte" eller "falske".
De siste er små - gjerne uanselige - sommerfugler som kalles møll uten å være
av familien tineidae.
Om det er ekte eller "falske" møll som har slått seg ned på husveggen vår, vet jeg altså ikke.
Men jeg fant oppstillingen vakker - og interessant.
Skyldes formasjonen en tilfeldighet?
Eller ligger det en "tanke" bak, som når gjessene danner "snøplog"?

2 kommentarer:

Utsikt mot Lurfjellet sa...

Mulig det er frostmålere du har på veggen der, men er ikke sikker. Kanskje de har hatt en "leirbålaften" rundt utelampa, og nå hviler ut?

winther sa...

Trolig har du rett. Jeg syntes imidlertid ikke at de tverrgående stripene som er karakteristiske for frostmåler, var så framtredende på disse. Men det kan kanskje variere. Jeg har både eik og blåbær på tomta, så - som sagt: Trolig har du rett.