onsdag 26. oktober 2011

Rotfiltsopp på gulrot?

Foto: Kow d.e. 20102011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Ikke pene å se til, men angrepet er overfladisk og gulrøttene er fortsatt spiselige etter skrelling.

Ved flere anledninger har gulrøttene vi har kjøpt i butikken, ligget i kjøleskapet og blitt svarte og ulekre.
Det har hendt med gulrøtter fra forskjellige leverandører og forretninger.
Jeg vil derfor ikke "henge ut" noen spesiell produsent, grossist eller butikk.
La meg understreke: Gulrøttene har ikke ligget i lukket plastpose og blitt ødelagt av kondens.
Hva kan misfargingen skyldes?

Rotfiltsopp?
Etter som jeg har antatt at det dreier seg om en sopp, har jeg spurt på nettstedet Spør en biolog.
Det kan være Helicobasidium purpureum - på norsk kalt rotfiltsopp, svarer en biolog.
Rotfiltsopp danner et fiolettsvart belegg på gulrøtter og regnes som et problem, opplyser han og legger til at rotfiltsoppen i år nok har hatt gode kår på grunn av alt regnet.
Beskrivelsen stemmer bra med det mørke, litt glatte - og sleipe - belegget som dukker opp fra intet og gjør gulrøttene lite appetittlige.

For varmt i kjøleskapet?
Hvor kommer rotfiltsoppen fra?
Lever sporene i kjøleskapet, slik at gulrøttene blir smittet der, eller har gulrøttene med seg smitten fra produsenten?
Rotfiltsoppen angriper gulrøttene ute i selve åkeren, konstaterer biologen.
Den skyldes en parasitt som har sporer som lever og overvintrer i jorda.
Den følger de infiserte gulrøttene, og kan utvikle seg videre etter at de er høstet.
Spesielt hvis det ikke er kjølig nok der gulrøttene oppbevares.
F. eks. på lager eller i butikken.
Biologen tviler imidlertid sterkt på at sporer vil overleve slik at de kan smitte andre matvarer, i kjøleskap.

Skrell og spis
De soppbefengte gulrøttene ser, som sagt, ikke appetittlige ut.
Men er de fortsatt spiselige?
Angrepet er overflatisk og går av når gulrøttene blir skrellet, opplyser biologen.
Soppangrepet stikker altså ikke så dypt.
Angrepne gulrøtter kan fortsatt spises.
Det kastes altfor mye mat, så det er ingen grunn til å vrake mat som er spiselig.
Selv om den har utseendet mot seg.
Men personlig anbefaler jeg varmebehandling før slike gulrøtter fortæres.
For sikkerhets skyld.
Kokevannet tømmer jeg i komposten - når det er avkjølt.

2 kommentarer:

krepsemor sa...

Slike gulrøtter har jeg hatt selv opptil flere ganger! Lite apetittelig, som du sier, men jeg har skrellet og brukt dem likevel. Men skal vi klage til butikken? Jeg må nok innrømme at det gjør jeg sjelden. Men gjelder det melk som surner før datoen går ut, så klager jeg ;)

winther sa...

Årsaken til at soppen utvikles, er - i følge ekspertene - at gulrøttene har vært oppbevart for varmt. F. eks. i butikken. Mitt råd er derfor at vi klager. Kanskje skjønner da de ansvarlige i butikkene at gulrøttene bør oppbevares og behandles på en mer betryggende måte.