onsdag 28. desember 2011

Forvirret nisse

Foto: Kow d.e. 26122011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Har jeg tatt feil av årstiden? tenker nissen.

Nissefar hadde nok trodd at snø og kulde skulle prege utelivet på denne tiden av året.
Men nei.
Akkurat nå er det fem varmegrader, regn og kraftige vindkast.
Faktisk så kraftige at nissen har måttet få komme innendørs så den ikke blåser over ende og slår seg.
Fuglenekene vi satte opp før jul, ble bundet godt fast.
De står derfor der de skal være. Foreløpig.
Men de er gjennomvåte og lite fristende.
Vi har ikke sett en eneste fugl i dem.
I går var det også mildt - men opphold.
Da gikk jeg en tur til Drøbak og hjem igjen.
Det er en fin tur på omlag 8-9 kilometer og med drøye motbakker på hjemturen.
Det sies at en spasertur først virker som den skal på forbrenningen, når man blir så andpusten at man har problemer med å føre en samtale.
Er det riktig, var gårsdagens tur nyttig.
Jeg kunne ha gått i dag også, selvfølgelig, men å gå tur i regnet frister ikke, selv om vindkastene er utfordrende og får en til å føle seg som en polfarer.
Det ble for vått, så jeg gjorde som nissefar.
Jeg trakk innendørs.
Men blir det flere dager med plussgrader og opphold, skal jeg ut igjen.
For når snøen og holka kommer - og det gjør de nok - våger jeg meg ikke ut.
Da sitter jeg inne og lengter etter vår.
Så man må benytte sjansen når det er bart.
Hadde det bare ikke vært for regnet.

Ingen kommentarer: