tirsdag 17. januar 2012

Vår i stua



Foto: Kow d.e. 16012012 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Gullbuskblomster som er drevet fram i romtemperatur, er dekorative og gir en forsmak på en vår som stadig kommer nærmere.

I mitt barndomshjem satte vi alltid kvister til driving.
Som oftest brukte vi bjørkekvister, men vi tok også inn kvister fra andre viltvoksende løvtrær - og fra forsythia, eller gullbusk som den kalles på norsk.
Det er et dekkende navn.
Driving for å påskynde våren og for å få et aldri så lite innslag av friske blomster og grønt i stua mens det ennå er vinter og kaldt ute, er en skikk jeg har tatt med meg.
Først driver jeg forsythia.
Da slår jeg to fluer i ett smekk.
Jeg får klipt busken på den siden som vender mot innkjørselen, slik at bilene som passerer ut og inn av gårdsplassen ikke blir ripet opp, og dessuten får vi et vakkert vårlig innslag i stua.
Når gullbuskkvistene har blomstret av - de står dessverre ikke så lenge før de begynner å drysse - så er det seljas og bjørkas tur.
Seljekvister skal vi ta inn allerede i morgen og sette til driving i vaskerommet hvor det er varmt. Bjørkekvistene venter vi med til begynnelsen av februar.
Slik har vi stadig grønt og en kontinuerlig følelse av at våren er i anmarsj.
Uansett hva kalenderen og gradestokken sier.

Se også: http://hagekroken.blogspot.com/2011/04/gullbusken-har-blomstret-av.html

Ingen kommentarer: