tirsdag 8. mai 2012

Gullbusk på spansk

Min tidligere departementskollega, Åse, etterlyste i fjor engang, det vanlige, folkelige spanske navnet på gullbusk - altså forsythia.
For et par dager siden dukket spørsmålet opp på ny her på bloggen.
Denne gangen skrevet av "Anonym" - som jo kan være hvem som helst.

Den spanske ambassaden
For om mulig å finne svar på spørsmålet, skrev jeg til den spanske ambassaden i Norge.
De var hjelpsomme og svarte raskt at forsythia - eller altså, gullbusk - på spansk heter "Familia de las escobas y de los piornos”. 
Jeg er ikke så stiv i spansk at jeg skal påta meg å skille den vanlige betegnelsen fra familienavnet.
Og det vil være halsbrekkende dristig av meg å forsøke å tolke og oversette helheten,  men tar jeg ikke feil, betyr escobas feiekost eller sopelime, mens piorno er både det ene og det andre.
Både et sted i Andalucia, en restaurantkjede, en bildekunstner - og en "spiny shrug" , som vel må være noe sånt som en "tornete busk".
Noe som i så fall ikke passer på de forsythiaene som jeg kjenner.

Lete videre
Jeg går ut fra at den som leter etter det spanske navnet på gullbusk, frekventerer spansktalende områder.
Forhåpentlig vil svaret fra ambassaden være til hjelp i forsøket på å få i gang en avklarende samtale med hageinteresserte spanjoler.
Samtaler som i sin tur bidrar til å finne det rette, folkelige uttrykket for forsythia eller gullbusk.
Og når letingen er brakt til ende med tilfredsstillende resultat, kunne det være interessant å få del i det riktige svaret.
For nå er vitebegjæret vekket.
Lykke til med den videre letingen.


Hva heter gullbusken på spansk? Den spanske ambassaden har hjulpet oss et stykke på veg. Nå burde det være lettere å lete videre.

2 kommentarer:

Osalarosa sa...

Hei Kay Olav, takk for svar. Hyggelig å høre fra deg. Husker ikke helt når jeg stilte spørsmålet,men tipper det var for omtrent et år siden. Vi reiste til og fra Cordoba i mai og hele turen var veikanten fylt av disse gule buskene. Ser det samme langs veiene nå også. Et vakkert syn. Men noen er ikke helt maken til de vi har hjemme. Jeg forstår også det med pigger, for vi stoppet et sted for å plukke noen, og den typen hadde noen veldig spisse. Kjenner ingen som er særlig gode på hagevekster, bortsett fra gartnerne i sameiet, men vi har ikke slike busker her. Får forhøre meg litt. God sommer. Hilsen Åse

Osalarosa sa...

Nei, jeg er ikke den anonyme. Åse