lørdag 16. juni 2012

Kosakkveronika?



Foto: Kow d.e. 12062012 ©
Klikk på bildene for å se større versjon 

Veronica gentianoides - altså kosakkveronika - mener ekspertisen, men beskrivelsen passer ikke helt. Fin er den i alle fall.


Før barndomshjemmet ble solgt, sikret jeg meg noen rotdeler fra min mors rikholdige staudebed.
Jeg tok av de jeg likte.
Hvilke stauder det dreide seg om, og om de har stått i bedet lenge eller er kjøpt inn de senere årene, vet jeg ikke.

Lys, lys blå
En av de jeg fikk med meg, og som nå blomstrer i vår hage, er en plante med lys, lys blå blomster i toppen på en opprett stilk.
Det er en veronika, sannsynligvis en kosakkveronika - altså en veronica gentianoides - sier ekspertisen på nettstedet "Spør en biolog".
Han opplyser at kosakkveronoka er en gammel hageplante i Norge.
Jeg måtte konsultere ekspertene der for selv var jeg helt uten holdepunkter.
Jeg bladde igjennom Norsk Hageleksikon fra begynnelse til slutt og var innom både gresslilje (anthericum), ormedrue (cimicifuga), Kleopatras nål (eremurus), geitvikke (galega) og hvitfredløs (lysimachia) før jeg gav opp og spurte ekspertene om hjelp.

Avviker fra beskrivelsen
Og hjelp utenfra viste seg nødvendig.
Hvis ekspertisen har rett,  var jeg ikke i nærheten en gang.
Når jeg fortsatt tar et ørlite forbehold, er det fordi blomstene på kosakkveronika i Norsk Hageleksikon beskrives som "blå med mørkere kanter og sentrum".
Og bladene som blanke.
Slik er ikke blomstene og bladene på vår plante.
Bladene er mattgrønne, og blomstene har ingen fargede kanter.
De har gult sentrum, ikke blått.
Og blåfargen på kronbladene er så lys at den i praksis framstår som hvit.
Den eneste delen som er blå, er toppen av de to støvbærerne eller arret.
Den er gråblå.
Så kanskje fins kosakkveronika i flere fargenyanser?
Biologer mener det.
Eller kanskje er det ikke kosakkveronika likevel?
Hva kan det da være?
Hva mener dere?


Ingen kommentarer: