onsdag 27. juni 2012

Rådyrene stjeler knoppene

Foto: Kow d.e. 22062012 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Ser man godt etter, ser man at såvel roser som toppklokker har mistet en rekke knopper og spriker mot himmelen med tomme stilker.


Rosestilken midt i bildet er avgnagd. Knoppen er borte. Prydbønnene til høyre og venstre i bildet fikk imidlertid stå. Denne gangen.


Slik ser toppklokkene ut på nært hold. Et par mindre knopper står igjen. Ellers er alt borte. Rosebusken til høyre har også mistet de fleste knoppene.


Det så så lovende ut.
Rosene hadde klart seg igjennom den snøfattige vinteren uten å fryse ihjel eller bli satt vesentlig tilbake.
Og staudene i - og utenfor - rosebedet vokste godt og satte knopper.
Nå var det bare å vente på blomstringen.

Men den skulle aldri komme - for de fleste av knoppenes vedkommende.
For først kom rådyrene.
Og de forsynte seg grovt.
Både av rosene - og av toppklokkene.

Rådyrene vanker stadig i området.
Men i vår hage hadde vi ikke sett spor av dem.
Vi har stadig sett dem i hagen til naboen og 100 á 200 meter lenger nede i vegen.
Hvor forøvrig en rådyrmor en dag kom ut av en av nabohagene og krysset vegen sammen med et yndig lite "nurk" av en kalv som ikke kunne være mange dagene - eller kanskje timene - gammel.
Det var et vakkert syn.

Men de ødeleggelsene jeg fikk se da jeg kom ut en morgen litt senere, var ikke et vakkert syn.
Jeg skal ikke gjenta hva jeg tenkte - og sa.
Men jeg gikk sporenstreks inn og hentet Revira-esken.
Det er vanskelig å følge Reviras oppskrift og lage et effekt "stengsel" rundt bedene ved gårdsplassen.
Men i håp om at Revira her og der er bedre enn ingen ting ingen steder, har jeg nå strødd.
Ikke overdrevent mye, men forhåpentlig nok til at rådyrene kjenner ferten, blir skremt og holder seg vekk.

Hjelper ikke dette, må jeg vel fram med barnesengene igjen.
Jeg bruker sprinkelsidene fra gamle barnesenter til å bygge stengsler av, slik at dyrene ikke kommer nærme nok plantene til å få gjort særlig ugagn.
Det er ikke pent, men trolig effektivt.
Tidligere somrer har roser og andre planter som rådyrene liker spesielt godt, levd sitt beskyttede liv bak gjerder av barnesengsider.
Når vi så er blitt lei av de uskjønne stengslene og har trodd at rådyrene har funnet seg andre beitemarker, har vi tatt dem bort.
Da har det ikke vart mange dagene før rådyrene igjen har vært på plass, og har forsynt seg.
Så, joda.
Stengslene fungerer.
Men er det sånn en gårdsplass og en bruks- og prydhage skal se ut?
Sommeren igjennom?

Ingen kommentarer: