søndag 8. juli 2012

Blomstrer engletrompetene i år?

Foto: Kow d.e. 03072012 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Blir det blomster på engletrompetplantene i år?


For to år siden blomstret de to engletrompetplantene (datura) som vi hadde da.
I fjor laget vi tre nye planter.
Da blomstret ingen.
Nå er vi spent på om det blir blomster i år.

Gulner
I fjor mistet alle plantene det første settet med blader.
De dannet nye, men bladverket var sparsomt og mer gult enn grønt.
Alle de fem plantene overlevde vinteren i kjelleren, og har fått nye blader i løpet av våren og forsommeren.
De nye bladene som kommer er grønne, men får raskt en "sykelig" gultone som kan tyde på at plantene lider under mangel på næring.

Hønsemøkk
Plantene vannes jevnlig med gjødselvann.
Det vil si pelletert hønsegjødsel oppløst i vann.
Hittil har det ikke gitt grønnere blader.
For en måneds tid siden ble de to plantene som står i de minste pottene, pottet om.
Heller ikke ompottingen har gitt friskere bladfarge.
Norsk hageleksikon anbefaler at engletrompet omplantes hver vår og får kraftig jord.
At jeg ikke har fulgt dette rådet, kan være forklaringen på den sykelig-gule fargen på bladene.
Neste vår skal plantene bli ompottet.
Så sant plantene og jeg lever og har helsa.

Lite næring, mye blomster?
Nå er jeg spent på hvordan plantenes allmenntilstand og øyensynlige mangel på næring, påvirker blomstringen.
Ofte er det slik at planter som "har det vondt", setter blomster i den hensikt å lage frø som kan sikre overlevelse.
Slår denne teorien til, skulle det bli bra med blomster.
På den annen side trenger plantene trolig næring for å "orke" å danne blomsterknopper og bære fram blomster.
Denne teorien skulle tyde på at det også i år blir bladverk, men få - eller ingen - blomster.
Svaret kommer om en måneds tid.
I mellomtiden gjødsler vi.
Og håper på et under.

4 kommentarer:

Villrose sa...

Jeg bruker en god del kugjødselkompost i pottne til (men bytter ikke ut all jord hvert år) til engletrompetene. De pleier å blomstre hvert år.

winther sa...

Da er jeg på rett veg, for det er jord blandet med kugjødselkompost i alle pottene. Kanskje er det for lite kompost. Jeg har vært redd for at for mye gjødsel og jordforbedring skal lokke plantene til å lage blader i stedet for blomster.

Anonym sa...

Mye gjenkjennelse i disse betraktningene. Når jeg potter om, planter jeg i ren kugjødselkomp. Men det viktigste de trenger, tror jeg, er en lang, varm sommer .... så det ser ikke lovende ut i år, men man kan håpe. Laila Nørvetogyasti 75

Anonym sa...

Potter om i ren kugjødselkompost. Men det Datura trenger aller mest for å blomstre er en lang varm sommer.
Laila Nørve