søndag 12. mai 2013

Agapanthus

Foto: Kow d.e. 12052013 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Bilde 1: Denne potta med agapanthus har overvintret frostfritt innendørs og har utvilsomt overlevd. Det sies at agapanthus trives med å stå trangt, men dette trangbodde eksemplaret blomstret ikke i fjor så nå skal det deles.


Bilde 2: Blomstre gjorde derimot denne planta som ikke akkurat har mangel på plass. Den har overvintret i garasjen hvor det tidvis har vært kuldegrader. Har den klart seg?

Jeg har flere urner eller potter med agapanthus.
Noen større og noen mindre.
De fleste av dem har blomstret rikt i flere år.
Et par av dem har rikelig med plass, mens én - vist på bilde 1 ovenfor - står så trangt at den ikke kan stå trangere.
De som hadde god plass, hadde paradoksalt nok - og i strid med rådende teorier - blomster forrige sommer, mens den som stod trangt, ikke blomstret.

Ødelagte potter
Flere av agapanthus-plantene har stått i steingodspotter som den som er vist på bilde 1 ovenfor.
Rotsystemet til plantene vokser voldsomt.
To potter er tidligere "sprengt" i stykker av  røttene.
Når dette har skjedd, har det ikke vært jord igjen i pottene - bare røtter.
Hvor er jorda blitt av?

Sitter fast
Jeg har forsøkt å få den "trangbodde" planta på bildet ovenfor ut av potta  i ett stykke, men forgjeves.
Jeg får ta fram tollekniven og prøve å dele fra biter ytterst ved kanten.
Det vanskelige er å bruke nok kraft og makt til at rotklompen løsner, men uten at potta ryker.
Jeg frykter at det ikke blir lett.
Lærdommen må bli at planta bør tas ut av potta og bli omplantet til større potte før den fyller potta der den står, slik at den blir umulig å få ut.
Er den først kommet løs, bør den forøvrig deles - i alle fall i to, kanskje i tre eller fire.

Tålt kulda?
Et år lot jeg agapanthus-plantene stå ute nedgravd i bakken vinteren igjennom.
Det gikk bra.
De overlevde, og de blomstret.
Arten tåler derfor kulde.
Jeg antok derfor at den store planta i den store store, svarte plastpotta på bilde 2 ovenfor, ville overleve selv om den ble stående i garasjen og måtte tåle noen kuldegrader i løpet av vinteren.
Foreløpig har den ikke vist tegn til liv.
Det vil si: Røttene ser - og kjennes - friske og fine ut, men skudd og blader har den ikke fått.
Nå skal jeg dele rotklumpen og plante rotdelene i diverse potter.
Det skal bli interessant å se hvordan de røttene er, som er dekket av jord.

Bruk søkeordet agapanthus i søkefeltet øverst på siden og se andre innlegg som jeg har skrevet om agapanthus-plantene våre.

Ingen kommentarer: