mandag 6. mai 2013

Har "Love me, Kiss" overlevd?

Foto: Kow d.e. 29042013 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Ikke lett å se om det er liv i hortensiaen med det spesielle navnet "Love me, Kiss". Kan vi ane friske skudd helt nede ved bakken?

På 75 årsdagen i fjor sommer fikk jeg en flott hortensia.
I følge navnelappen heter den Hydrangea macrophylla "Love you Kiss".
"Macrophylla" forteller at planta er storbladet.
Artsnavnet er uklart.
Andre steder er navnet stavet "Love you, Kiss".
Om planta egentlig heter "kjærlighetskyss" eller "Elsker deg, Kiss" er jeg derfor usikker på.
Etter som Kiss er skrevet med stor K, heller jeg til det siste.

Overlevd?
Etter at planta i september en gang hadde gledet oss med sitt rike, vakre blomsterflor, ble den plantet ute.
Jeg satte den i en sørvendt skråning med leirjord.
Nå er jeg spent på om den har overlevd den harde vinteren, og om den kommer med nye skudd og gleder oss med en ny omgang vakre hvite blomster med rød bord langs kanten.
Jeg går og kikker etter tegn til liv hver dag.
Jeg syns jeg ser små grønne skudd helt nede ved bakken, men det kan være ønsketenkning.

Ikke runde røde og blå
Jeg er ikke så begeistret for hortensia med store røde eller blå ballrunde blomsterhoder.
De virker litt "unaturlige" på meg.
Derimot har jeg stor glede av mine klatrehortensia og skyggehortensia.
De har hvite blomster med fasong som flat skjerm.
Også blomstene til "Love you, Kiss" danner flat skjerm.
De er store og blomstringen varer fra juli til oktober - hvis naturen holder hva reklamen lover.
Bladverket er stort og mørkt grønt og planta blir under gode forhold omlag 1 meter høy.

Ikke som andre vintere
Skal vi tro den medfølgende planteinformasjonen, er "Love you, Kiss" herdig i hardførhetssone H3.
Den skulle altså kunne klare seg hos oss i Frogn.
Kystklima har vi også - selv om trekken inn fra fjorden kan få selv et fåtall beskjedne kuldegrader til å virke som bitende polarkulde.
Men vinteren vi nå - nesten! - har lagt bak oss, har ikke vært som andre vintere.
Mange andre planter har "gått dukken".
Også planter som har stått i sørhellinga.
Vi venter derfor i spenning.

2 kommentarer:

Min Verden sa...

Blir spennende med Hortensiaen! Jeg har forsonet meg med rosedøden og har fått gode tips om hvordan jeg kan unngå dette for fremtiden. Spennende vinkling om rådyra på kirkegården. Et aldri så lite dilemma! Du vet vi har møte i morgen? Håper vi ses. :) Hanne

winther sa...

Jeg håper de gode rådene virker slik at du slipper en slik opplevelse en gang til, Hanne. Jeg har lyst til å gå på kveldens møte, men hører så lite av det som blir sagt, at utbyttet erfaringsmessig er ytterst magert. Jeg får se. Under enhver omstendighet håper jeg at dere får et fint møte - både om roser og om jakt på sniler.