lørdag 8. juni 2013

Ikke som annonsert!


Annonsen er lokkende nok. Gunstig tilbud på roser. Men hva hjelper det, når butikken ikke har varene når kunden kommer? Verken første gang - eller andre gang.

Noen tilbud er for gode til å være sanne.
Byggvarehuset Bauhaus i Vestby i Akershus påberoper seg å være spesialist for hus og hage.
Akkurat nå tilbyr det tre roser i 3-literspotter til en samlet pris av 199 kroner.
Men når kunden kommer, har ikke butikken de rosene som er annonsert.

Bomturer
To ganger har jeg kjørt fra Drøbak til Vestby for å kjøpe roser.
Tilbudet kom i postkassa 4. juni.
Tidlig på formiddagen 5. juni, var det ingen roser å få kjøpt.
Utsolgt, sa personalet i butikken, som mente at det ville komme flere roser, men ikke kunne si når.
Kundene måtte altså bare møte opp og håpe det beste.
På nettsiden til varehuset stod det ingen ting om saken.

Forsinket
Dreidet det seg om et rent "lokketilbud"?
Jeg sendte en e-post  til byggvarehuset og ba om en forklaring.
Hvor stor ville sjansen være for at de annonserte rosene var på plass dersom jeg på ny tok en tur fra Drøbak til Vestby for å kjøpe Flammentanz og to andre roser som var nevnt i annonsen, før tilbudet utløp 10. juni?
Svaret kom raskt.
"Rosene var desverre forsinket fra vår leverandør, og ikke ment som noe "lokke" tilbud. Vi har fått 2 containere til i dag, så dette er tilgjengelig igjen," svarte den ansvarlige avdelingssjefen.

Ny bomtur
Lørdag morgen satte vi oss i bilen, og kjørte til Vestby igjen.
Til ny skuffelse.
Det stod et par reoler med pottede roser i den "grønne" delen av varehuset.
Etter en stunds intens leting måtte vi imidlertid konstatere at verken Flammentanz, Fresia eller Whisky var å finne.
Avdelingssjefen - som ikke kunne huske å ha mottatt eller sendt noen e-post om saken - hun mottar og sender jo så mange, som hun sa - kunne bare konstatere tingenes tilstand.
At vi hadde kjørt to bomturer fra Drøbak fordi varehuset ikke hadde de varene de hadde annonsert, var leit, men ikke noe å gjøre med.

Kundene går lei
Det skal ikke mange slike opplevelser til, før kundene går lei.
Man må kunne stole på at butikkene har de varene de sender ut tilbud om.
At logistikken svikter en sjelden gang, vil nok de fleste ha forståelse for.
Når svikten ser ut til å være strukturell, og informasjonen er fraværende - og når de de ansvarlige ikke viser særlig interesse for problemet, og for kundenes opplevelse, men trekker på skuldrene og gir inntrykk av at det er kunden som er vanskelig fordi han insisterer på å kjøpe akkurat de varene som er annonsert - er det grunn til å se opp.
Det er ikke så altfor lenge siden en annen tysk varekjede, la ned virksomheten i Norge fordi den hadde feilbedømt det norske markedet.
Norske kunder er kritiske - og kvalitetsbevisste.
Selv kommer jeg nok i framtiden til å kjøpe mine hagevarer på steder hvor det er bedre samsvar mellom det som loves og det butikken er i stand til å holde.
De "billige" varene er ikke alltid de gunstigste - spesielt ikke når butikken ikke har varene når kundene møter opp for å kjøpe dem.

2 kommentarer:

Bille sa...

Så kjedelig med sånne bomturer! Fint at du skriver om det, og jeg håper at mange gir beskjed til de ansvarlige når sånt skjer. Viktig at annonsering samsvarer med tilgjengelighet, alt annet virker en smule suspekt. God helg!

winther sa...

Enig, Bille. Det er ikke alltid like hyggelig å være den som "bråker", men flere burde si i fra. God helg til deg også.