søndag 28. juli 2013

Kom regn!

For mye og for lite, forderver alt, sa min mor.
Hun hadde et passende ordtak for de fleste situasjoner.

Brunsvidd
Nå hadde vi hatt et par våte sommere med regn dag ut og dag inn, derfor håpet vi på sol denne sommeren.
Og det har vi fått.
Til gangs.
Skogbrannfaren er stor, og hagene ligger som sørgelig avsvidde områder på veg til å bli ørken.
Grønne plener er et sjeldent syn.
Det meste er brunsvidd.
Og i skogsidene ser det ut som om høsten er kommet.

Enten eller
Det er tydelig at mekanismen som skulle skifte mellom sol og regn, har hengt seg opp.
Det blir enten eller.
Og i år er det solas tur.
Til og med på dager hvor det er meldt torden, lyn og kraftig nedbør, skinner den - jeg hadde nær sagt nådeløs - fra en så godt som skyfri himmel.
I går tok vi båten fra Drøbak til Oslo.
Det var meldt torden, lyn og regn over hele Østlandsområdet.
Men vi satt på dekket og hadde sol og varme hele vegen.
I Oslo lå det riktignok store dammer etter regnskyll, men det hadde ikke vår hage i Drøbak glede av.
Og så lenge vi var i byen, var været strålende.
I dobbelt forstand.

"Många löften"
Der gives många löften, men hållas ganska få", synger Evert Taube.
Og det er så sant som det ser sagt.
Meteorologene f. eks. lover og lover lavtrykk og regn.
Akkurat nå skulle det plaskregne, men det vet været tydeligvis ikke noe om, for ute er det lettskyet blå himmel, lett morgendis og varmt sommervær.
Det regnværet som den flinke og sympatiske Hilde Holdhus lovte oss på TV i går, ser vi ikke noe til.
Er meteorologi en vitenskap?
Eller er det gjettverk?

Vanning
Jeg er glad barnebarna kan nyte en varm badesommer.
Men hagen forkommer.
Men kan jeg ikke bare vanne?
For det første: Det monner ikke.
For det andre: Vannforbruket er så høyt at det trues med restriksjoner.
Det er første gang siden vi begynte å hente vann via ledning "under" fjorden fra Glitre i Buskerud.
Av hensyn til våre naboer og andre som henter vann fra samme kilder, prøver vi å begrense vanningen.
Selv om plantene henger med hodene, blomstene visner og plenene blir brunsvidde.
Vi venter på regn!
Nok til at bakken blir skikkelig gjennombløt.
For nå er naturen virkelig tørst på våre kanter.

2 kommentarer:

Nora sa...

Samme visa her i Stockholm, og det er trist å se at hagen bokstavelig talt visner.

Jeg var hjemme i Skjeberg tidligere denne uken og der fikk vi 15 mm om onsdagen. Så grått som det var da var jeg sikker på at hele östsiden av Oslofjorden hadde samme vär, men der tok jeg visst feil.

Det hadde värt godt med et par dögn med pent og stille regn nå!

Ha en fin avslutning på juli måned til trosd for törken!

winther sa...

Hei, Nora. Hyggelig å høre fra deg. Dessverre - her er det tørt. Send meg postadressen din. Jeg har orientvalmuefrø til deg.