lørdag 17. august 2013

Baker for smed i reddikbedet?

Foto: Kow d.e. 09082013 ©
Klikk på bildet for å se større versjon 

Det er så å si bare bladnervene igjen av reddikbladene. Hvem har vært på ferde her? Sitter synderen på kanten av urna, eller ...?

Noen har hatt et lucullusmåltid på reddikbladene.
Hvem som er synderne er uklart, men snilene var lenge mistenkt.
På bildet ovenfor sitter en hagesnile med hus på kanten av plasturna.
Er den på veg for å forsyne seg?
Eller har den nettopp spist seg mett?

Små grønne syndere?
I går tok jeg opp resten av reddikene.
Da krydde det fram et stort antall små, grønne åmer.
Om de falt fra bladrestene eller oppholdt seg i jorda og kom fram da jeg dro opp reddikene, var jeg ikke i stand til å konstatere.
Jeg så dem for seint.
Er det disse små åmene som har spist bladverket?
Har familiens gartner gjort seg skyldig i et justismord?
M.a.o.: Er snilene uskyldig mistenkt og dømte?

Hva skal åmene bli?
De grønne åmene var en snau centimeter lange.
Og meget livlige.
De løftet forparten og kikket seg energisk omkring.
De var åpenbart forstadiet til et eller annet insekt.
Men hvilket?
En plagsom flue eller et nyttedyr?
Hvis noen har kunnskap - eller en teori - om hva de grønne åmene som invaderte reddikbedet, skal bli til, hører jeg gjerne om det.


1 kommentar:

Nora sa...

Kan dessverre ikke hjelpe med svaret på dette, men spörsmålet var intressant. Her får sneglene og rådyra skylden for det meste, men i sommer oppdaget jeg at spissmusa også har gjort ugang (og at jeg ga sneglene skylda for det)

Igår kom Valmuefröene i posten. Tusen takk atter en gang! Jeg kommer til å fölge ditt råd om å så halvparten nå og resten til våren. Aldri dumt å gardere seg!

Ha en fortsatt fin helg!

Mange hilsener fra Nora