lørdag 26. oktober 2013

Nattlig gjest i hagen

Foto: Kow d.e. 26102013 ©
Klikk på bildet for å se større versjon 

Uredd og nysgjerrig ble rådyrbukken stående og betrakte mennesket som stod og sendte skarpe lysblink gjennom det vidåpne vinduet og ut i nattemørket. 

Da jeg kastet et blikk ut av vinduet mot hagen ved 7-tiden i morges, skimtet jeg en skygge på plenen ved skjærsminbusken 10-15 meter unna.
Åpenbart et rådyr som lå og slappet av etter å ha godgjort seg med hagens planter.
Raskt hentet jeg kameraet.
For å kunne fotografere i mørket uten kun å få refleksen fra vinduet på bildet, måtte jeg åpne vinduet på vidt gap uten å skremme bort motivet.
Erfaringsmessig hører rådyrene den minste lyd og trekker unna.
Denne bukken tilhørte unntakene.
Etter et par glimt fra blitzen reiste den seg, snudde seg sedat mot meg, og ble stående og betrakte meg en god stund mens jeg knipset og blitzen lynte.
Lei av den morgenfriske paparazzien gikk den til slutt bak busken hvor den ble stående flere minutter før den rolig gikk ned skråningen, gjennom de usedvanlig taggete Pink Grootendorst-buskene, over den steinbelagte innkjørselen, gjennom staudebedet, over den nederste plenen, gjennom berberishekken og inn til naboen.
Ved nærmere ettersyn viser det seg at vi har fått hjelp til å beskjære blomsterertene inntil husveggen oppe på terrassen i nattens løp.
Vi har ikke fjernet disse plantene ennå fordi de har vært fulle av lovende blomsterknopper.
Det er de ikke lenger.

3 kommentarer:

Nora sa...

Disse gjestene får vi også innimellom, men ikke like ofte som för etter at vi fikk et höyere gjerde. Söte er de, men i hagen vil jeg ikke ha de!

Fagertunhagen sa...

Tenk at den lot seg fotografere så villig!
Det er en opplevelse å komme så nær inn på de ville dyrene, men det er kjedelig om de ødelegger for mye. Du får håpe at den liker naboens hage bedre enn din når det kommer til matlyst. Synd med blomsterertene, men nå ville de vel snart ha bukket under uansett..
Ha en fin søndag:)

winther sa...

Hei, Nora, Jeg tror at det er gjerdeforbud her. Jeg har forøvrig lest at et gjerde som skal holde rådyra ute, må være 180 cm høyt. Er det slik at det ikke stemmer?

Gerd Ellen: Nye erteblomster springer stadig ut ved sørveggen på gårdsplassen. Det er en fantastisk oktober. De avspiste knoppene kunne nok derfor blitt blomster. Jeg er redd at det er mer "snask" i vår hage enn hos naboen selv om vi etter hvert har gitt avkall på en lang rekke planter som vi har erfart at rådyra liker.
Ha det godt begge to.