tirsdag 5. november 2013

Full kirkegården av sopp






Foto: Kow d.e. 05112013 ©
Klikk på bildene for å se større versjon 

Samme hvor vi snudde oss, så stod soppen tett i tett. Både plenen mellom gravene og skråningen mot øst var fulle av store, "kjøttfulle" sopper. Jeg har aldri sett maken.

I dag var min kone og jeg på Hærland kirkegård i Eidsberg.
Der ble vi møtt av et syn som vi aldri har sett maken til.
Kirkegården var full av sopp.
Ikke små beskjedne sopper som tittet opp litt her og der, men store mektige sopper som dekket store deler av gressplenen mellom gravene.
Det gav et mektig inntrykk.

Honningsopp
Jeg har spurt på nettstedet "Spør en biolog" om hva slags sopp det kan være, og svaret er honningsopp.
Av honningsopper fins det flere slag.
Felles for dem er at de ikke bør spises.
Tidligere ble de visstnok spist, men mange reagerte allergisk på giftstoffene de inneholder, derfor regnes honningsoppene nå som for giftige til å bli brukt som mat.
Så vidt jeg forstår, vokser denne soppen på rester av mange slags tær.
Men ikke bare på døde rester.
Honningsopp vokser etter sigende på røttene av levende trær og ødelegger år om annet skog og trevirke for betydelige beløp.
Vi skal derfor kanskje være forsiktige så vi ikke bidrar unødig til å spre denne soppen.
Men du verden for et inntrykk den etterlot der den dekket plenen på Hærland kirkegård I Eidsberg i Østfold.

Ingen kommentarer: