torsdag 5. desember 2013

Måkene leker


I dag blåser det friskt.
Jeg sitter på arbeidsrommet.
Når jeg ser ut av vinduet, ser jeg måkene leke i vinden.

At de leker og har glede av leken, er jeg ikke tvil om.
Man skal vokte seg for å "disneyfisere" dyr og tillegge dem menneskelige følelser og egenskaper, men jeg syns at jeg kan se forskjell på måker som er på arbeid og flyr målbevisst for å skaffe seg mat, eller for å komme seg fra et sted til et annet, og måker som bruker vinden uten synlige nyttehensyn.

Måkene i luftrommet mellom oss og fjorden flyr åpenbart fordi det er morsomt.
De seiler elegant med medvinden og foretar tilsynelatende formålsløse svinger i lufta før de vender og flyr med kraftige vingetak mot den harde motvinden - før de igjen lar seg bære i luftige, elegante svinger av medvindstrømmene.

De er mange.
Og stadig vekk er det noen som flyr faretruende nær hverandre.
Men de kolliderer ikke.
Selv i den lunefulle vinden, har de full kontroll.

De leker lenge.
Jeg blir sittende å se på dem.
Så - med ett er de borte.
Som på signal.
Hvor ble det av dem?
Er det plikten som kaller?

Ingen kommentarer: