søndag 12. januar 2014

Kaninmøkk


Foto: Kow d.e. 07012014 ©
Klikk på bildet for å se større versjon 

Sagflispelletsene går raskt i oppløsning når de blir våte. Sammen med kaninmøkk - og dynket av urin - brytes sagmuggen raskt ned til næringsrik kompostmasse som kan spres i hagen.

Neida, "kaninmøkk" er i dette tilfellet ikke et skjellsord.
Jeg har ingen ting i mot kaniner.
Tvert i mot.
Kaniner er "all righte" dyr.
Kaninmøkk, urin og sagflis fra kaninburet er dessuten utmerket tilskudd til komposten.

Det er min sønn og hans familie som har kaniner.
Små, søte sosiale løvehodekaniner med langhåret pels omkring hodet.
Men om kaninene er små, og spiser beskjedent, skiter de mye.

Selv om min sønn og hans familie bruker av kaninmøkka i egen hage, har jeg tilbudt meg å være avtaker av den kaninmøkka og brukte sagflisa som de kan avse.
Møkka går i komposten.
Der setter det fart på nedbrytingsprosessen , og vil - sammen med planterester, treflis og annet som ligger der - bli til næringsrikt jordforbedringsmateriale.

Urinblandet sagflis og kaninmøkk kunne nok uten skade vært tømt direkte over blomsterbed og i kjøkkenhagen.
Det ville blitt brutt ned ganske raskt, forbedret jordstrukturen og tilført jorda næring.
Men under nedbrytingsprosessen forbrukes stoffer som plantene trenger.
Jeg foretrekker derfor å gå vegen om komposten.
Det er ingen omveg.
Heller en snarveg.
Til bedre jordstruktur - og til friskere, større og mer frodige planter.

Ingen kommentarer: