lørdag 29. mars 2014

Atsjooo!


Det sies at ingen er så syke som mannfolk når de er syke.
Underforstått: Menn tåler mye mindre enn kvinner - og gir seg fortere over.

Bare tøys, selvfølgelig.

Vi mannfolk er ingen pyser, men når vi er syke, så er vi syke.
At andre - i tilsynelatende samme situasjon som oss - ikke er så syke som vi er, kan ikke vi gjøre noe med.
Vi lider!
Dermed basta.

La meg bruke meg selv som eksempel.
Når jeg blir forkjølet, blir jeg som regel helt utslått.
Ikke fordi jeg tåler mindre, men fordi jeg er hardere angrepet - og lider mer.
Logisk, ikke sant?
Den som lider mest - fysisk og psykisk - er sykest.
Det er selve definisjonen på det å være syk.

Jeg har ryddet i staudebedet.
For en drøy uke siden satt jeg ute og klippet opp planterestene fra i fjor og stappet dem i sekker som jeg kjørte til kommunens mottak for hageavfall.
Jeg frøs der jeg satt.
Uheldigvis ble jeg sittende - for å få gjort mest mulig når jeg først var i gang.
Jeg viste altså utholdenhet trass i vedvarende ubehag.
Og så snakker man nedsettende om menns evne til å utstå lidelser.

Resultatet lot ikke vente på seg.
Jeg ble forkjøla.
Skikkelig forkjøla!
Med hosting, nysing, rennende nese, vondt over panna og med en skiftevis glovarm og hutrende kald kropp som reagerer som om den skulle være mørbanket.
Vondt over alt.
Jeg orker ingen ting.
Jeg prøver å gjøre litt nytte for meg innendørs.
Jeg støvsugde et halvt golv.
Så var det slutt på kreftene.
Så syk er jeg.

Nå har jeg ikke vært i hagen på vel en uke.
Flere dager - som i dag - har været vært strålende.
Akkurat nå er det 15,2 varmegrader på skyggesiden av huset.
Altså: Ideelt vær for hagearbeid.
Men familiens gartner må holde seg innendørs.
Der tar han tran og Sanasol og hostemiksturer for tørrhoste og slimhoste, og drikker varm melk med honning.

Om det hjelper?
Tvilsomt.
Jeg må nok fortsette å lide og holde meg innendørs, mens våren stormer fram der ute.
Det er så mye jeg skulle ha gjort.
Jeg har egentlig ikke tid til dette.

Når jeg holder meg inne mens vårsola baker, og stauder og prydbusker venter på å klipt og delt og omplassert, da er jeg syk.
Veldig syk.
Atsjooo!

Ingen kommentarer: