tirsdag 8. april 2014

Godt med regn


I dag regner det.
Det siler jevnt og trutt.
Jeg får ikke gjort noe ute, for jeg liker ikke å bli våt.
Men jeg klager ikke.
Hagen trengte regn.

For noen dager siden skrudde jeg på vannet i "hagekrana" - som står i garasjen - koblet til hageslangen og vannet rosebedet langs husveggen samt det staudebedet som befinner seg under grantrærne i utkanten av gårdsplassen.
Rosebedet tørkes fort opp av sol og vind.
Og staudene under grantrærne konkurrerer med grådige trerøtter om næring og fuktighet.
De trenger stadig påfyll.

Hele hagen trenger forøvrig vann.
Ikke bare de bedene som står utsatt til.
Prydplanter og nytteplanter - altså både stauder, urter, busker, hekk og gressplen - trenger å få drikke seg "utørste" nå før vårsola tar til å varme for alvor.
Nødvendigheten av å tilføre planetene nok fuktighet om våren, blir ofte undervurdert - eller endog oversett.

Jeg kan ikke si det med sikkerhet, men det skulle ikke forundre meg om det er flere hagevekster som dør av mangel på vann om våren enn det er planter som fryser i hjel om vinteren.
Vann må til.
Regnet er derfor velkomment.
Også fordi det bidrar til å frakte all den treaska som jeg har strødd ut i vinter, ned i jorda hvor vekstene kan nyttiggjøre seg den kalken og de næringsstoffene som aska inneholder.

Men om en dag eller to vil jeg gjerne ut i hagen igjen.
Våronna er langt fra ferdig.

Ingen kommentarer: