tirsdag 6. mai 2014

Agapanthus og engletrompeter under åpen himmel


Afrikaliljene - dvs. agapanthus - og engletrompetene har jeg flyttet ut allerede.
De har stått ute døgnet rundt i et par uker allerede.
Forhåpentlig har de ikke hatt vondt av det.

For flere år siden glemte jeg å ta inn agapanthus-plantene om høsten.
De stod ikke i krukker, men var plantet i jorda.
Til min overraskelse greide de overvintringen uten problemer.
De blomstret rikt.
Jeg er derfor ikke redd for at det har vært - eller skal bli - for kaldt for dem.

Engletrompetene er jeg mer usikker på.
Vi har nå sju stykker som vi har formert ved stiklinger.

Engletrompetene lever farlig.
De par siste årene har de ikke blomstret.
Blomstrer de ikke denne sommeren heller, havner de på komposthaugen.
Vi har ikke vinteropplagsplass til planter som bare byr på problemer og ikke gir oss glede tilbake.

Joda, vi har skiftet jord og gitt dem større potter.
Men kanskje har vi gjødslet for lite.
Denne sommeren skal de få gjødsel nok.
Hjelper ikke det, er deres tid i vår hage ugjenkallelig over.
Så vi får se.
Enten blir det blomster, ellers blir det komposthaugen.
Dommen kan ikke appelleres.
Nå er det enten eller.


Ingen kommentarer: