fredag 9. mai 2014

Engletrompeter i skammekroken


Foto: Kow d.e. 09052014 ©
Klikk på bildet for å se større versjon 

Fem engletrompetplanter er satt ut på terrassen. I "skammekroken" så å si. De ser ikke spesielt vitale ut. Men de får en sjanse.

Tirsdag i denne uka skrev jeg om engletrompetplantene som ikke blomstrer, og som nå får sin siste sjanse.
De er i alt sju stykker.
De fem på bildet ovenfor, en med en stor og tung urne som ennå ikke er flyttet, og en ny av året som står i garasjen for å slå rot.
Den store skal stå i avskjæringen på bildet.

De to som står i svarte plastpotter, er omplantet denne våren.
De har fått større potter og ny jord.
Jorda er en blanding av hagejord fra sekk og kugjødselkompost.

Plantene i den brune plastpotta og keramikkrukka skal også få ny jord bare jeg kan gjenoppta utearbeidet.
Den vesle planta i den gule plastpotta er dyrket fram fra en stikling som jeg satte i fjor.
Den har holdt seg grønn, og har hatt blader, gjennom vinteren.

Da jeg har forstått at mangel på gjødsel kan være forklaringen på den uteblitte blomstringen, har jeg allerede begynt å vanne med gjødselvann med Blåkorn.
Heretter skal plantene få hønsegjødsel, dvs. hønsemøkkpellets oppløst i vann.

Det er mange eksperter der ute.
Hvis de som leser denne bloggen, mener å hvite hva jeg gjør galt, vil jeg gjerne vite det.
Når plantene har utviklet blader, har de hittil mistet bladene igjen etter kort tid.
Hvordan unngår jeg dette?
Og hvordan får jeg plantene til å blomstre?

2 kommentarer:

krepsemor sa...

Jeg tror jeg ville ha kuttet dem ned litt, og gjødsle godt. De er visst veldig glad i kugjødselkompost!
Trine som har bloggen Blomsterknatten: Link: http://blomsterknatten.blogspot.no/search/label/brugmansia, er nok den som har aller mest greie på engletrompeter! Jeg vil anbefale deg å besøke bloggen hennes der hun beskriver trinn for trinn om stell, beskjæring osv!
Ønsker deg god helg, og lykke til!

winther sa...

Takk, Krepsemor.
Ja, jeg skal klippe ned de som er høye og strantete. Problemet er at de eldste som er beskåret tidligere, ikke har blitt frodigere og ikke har blomstret. Gjødsel har de fått hele tiden, men nå er dosene øket betraktelig. De eldste skal dessuten få ny jord med kumøkkompost. De andre har det. Jeg har sett på Trines brugmansia-blogg tidligere, men får ta en ny titt.