tirsdag 13. mai 2014

Mose


Foto: Kow d.e. 09052014 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Hvem river mosen av steinene på tomta? Dyr med nebb eller dyr med klør? For et dyr er det vel?


Snart dekker mosen hele steinen. Det er vakkert - etter min smak.


Her var det et fint, mykt, grønt heldekkende lag av mose, men i nattens mulm og mørke har noen vært der og flekket mosen av og laget stygge sår.


Her er en "step stone" som har fått være i fred. Foreløpig. Et vakkert skue, syns jeg.


På inngangstrappa og på trinnet opp til sitteplassen ved inngangen er mosen revet eller hakket av i små "mosedotter". Flere steder på gårdsplassen er det likedan. Hvem gjør dette? Og hvorfor?

Jeg syns mose er vakkert.
Jeg vil ikke ha den over alt, men mange steder er den mer enn velkommen.
Ikke en gang mose i plenen er jeg frenetisk motstander av - selv om jeg sprer vedaske der og håper på gress.
I mangel på levedyktig gress er mose både myk og god å gå på for små barneføtter - og grønn og pen å se på.
Folk som skaffer seg maskiner og river opp mosen for å få en lytefri gressplen, har jeg ingen sans for.

På øst- og nordsiden av huset vokser mosen frodig - på bakken, på fjellet, på steiner, ja, stort sett over alt.
På østsiden av huset er det en "skogteig" som vi eier.
På nordsiden er det skyggefullt og mye furunåler.
På disse to sidene er nok "miljøet" og jordsmonnet surt.
Og mosen vokser villig.

I stedet for å betrakte den som en fiende som må bekjempes, har vi valgt å se på og behandle den, som en venn.
Et dekorativt innslag i hagen.

Vi blir derfor både lei oss og irritert når "noen" ødelegger.
Hvem denne "noen" er, vet vi ikke.
Men vi går ut fra at det er et dyr.

Er det fugler?
Eller er det firbente dyr?
Er det grevlingen?

Og hva er hensikten?
Mat?
Hva skjuler seg i eller under mosen som dyr kan være interessert i å fjerne mosen for å få tak i?
Når jeg ser nærmere etter, finner jeg ingen ting.
Verken der mosen er fjernet, eller når jeg forsiktig løfter på moseflak som foreløpig har fått ligge i fred.

Jeg følger utviklingen med spent oppmerksomhet i håp om å avsløre synderen.
Ødeleggelsene ser imidlertid ut til å finne sted om natta.
Da sover jeg.
Men jeg vet om ødeleggelsesmester som er aktiv da, og som har endevendt bringebærlandet og plenen vår tidligere.
Er det grevlingen som har vendt tilbake?
Og: Er ødeleggelsen av mosen bare et forvarsel om hva vi har i vente?

Vi krysser fingrene og håper det beste.

Ingen kommentarer: