fredag 6. juni 2014

Ikke størrelsen det kommer an på?


Foto: Kow d.e. 26052014 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Hvordan er jordbærene blitt så store, og hvordan holder de seg friske så lenge? Naturlig størrelse eller kjempestore og ekstra holdbare som resultat av genmanipulering?

Vi har kjøpt jordbær.
Utenlandske.
Såvidt jeg kunne forstå av emballasjen var de belgiske.
Eller kanskje var de bare pakket der.

Store og lekkert røde var de.
Smaken var så som så.
Noen smakte jordbær, andre smakte ingen ting.
Etter at de hadde fått "ettermodnet" litt, ble smaken litt bedre.

Det som bekymrer meg mest, var forresten ikke mangelen på smak.
Den største bekymringen var at de tålte å ligge lagret så lenge, og at mange av bærene var "kjempestore".
Hvordan var de blitt slik?
Ideelle vekstbetingelser?
Mye gjødsel?
En spesielt storvokst og holdbar sort?
Eller hadde de fått kjemisk-biologisk hjelp?
Til å vokse seg imponerende store.
Og til å tåle lang lagring?
Var de m.a.o. genmanipulerte?

Da jeg fikk se kjempebærene, dukket bildet av forvokst belgisk kjøttfe opp på netthinnen.
Beskylder jeg produsenten for genmanipulering?
Nei.
Men jeg spør.
Fører Mattilsynet kontroll med at importerte jordbær ikke er "dopet"?
Farge og eksteriør er det ikke noe å si på, men hva inneholder kjempebærene?
Kan de spises uten at vi får i oss vekst- og holdbarhetshormoner?

Nå er norske bær kommet på markedet.
Jeg tar som gitt at de foretrekkes framfor de importerte og langreiste.
Men når jordbærsesongen her hjemme er over, er med all sannsynlighet de importerte i butikkhyllene igjen.
Jeg sender derfor bekymringsmeldingen til Mattilsynet.
Hvis det kan gi meg et beroligende svar, er ingen ting bedre enn det.
For handel over landegrensene har jeg ingen ting i mot.
Hvis den gir meg trygg og sunn mat.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hei! Fin blogg du har:) Mine belgiske jordbær har stått i kjøleskapet i 2 uker nå og er like faste og fine ennå, hmm..... Mistet appetitten på disse bærene faktisk. Men det triste er jo at de deilige norske bærene ikke er stort bedre, men fulle av ulike sprøytemidler - dessverre:( Nå håper jeg å finne økologiske bær på bondens marked til helgen, mens jeg venter på at mine egne bær på verandaen blir modne:) Lurest å dyrke selv:) Hilsen Helena:)