torsdag 19. mars 2015

Løk på vidvanke


Foto: Enerett Kay Olav Winther d.e.

Flere løker ligger løse rundt omkring i bedet. Formodentlig er det snøklokkeløker. Noen har jeg plantet på ny. Disse tre venter på å komme i jorda.

Da grantrærne ved gårdsplassen ble felt, ble stamme, greiner, kvist og kvas fra det ene treet plassert over blomsterbedet.
En drøy uke senere hadde jeg fjernet alt sammen og ryddet for at lys og luft skulle komme til.
Da oppdaget jeg flere løker som lå løse oppe på bakken.
De som jeg så, plantet jeg på ny etter som de så fine og friske ut.
Seinere har jeg funnet enda flere løse løker.

Formodentlig er det snøklokkeløker.
Løkene har vært plantet like dypt som de løkene som fortsatt står i jorda, og som har gitt planter som har blomstret som forventet.
Hva kan forklaringen være på at de ligger oppe på jorda?
"Klatrer" de selv?
Eller er det dyr som drar dem opp?
Mus som har holdt til under greinene som lå der en ukes tid?
Eller fugler?
Er det skjæra som er den skyldige?
Et av foringsbrettene står en meter eller halvannen unna.

Hvis noen har opplevd det samme, eller mener at de har en forklaring på fenomenet, hører jeg gjerne om det.

La meg forresten legge til:
Vi har snøklokker i bedet langs husveggen 3-4 meter unna også.
Der har jeg ikke funnet noen løse løker.
Alle løkene ble plantet samtidig - og like dypt.
Merkelig!


Ingen kommentarer: