onsdag 29. april 2015

Fullstendig mislykket


Foto: Enerett Kay Olav Winther d.e.

Planen var at rosestilkene skulle slå rot. Det gjorde de ikke.

Da jeg klipte edel-rosene i sørveggen, satte jeg noen av de mest "lovende" stilkene i vann slik at de skulle slå rot.
Det gjorde ikke.
Ikke en eneste en av dem oppførte seg slik jeg hadde håpet på.

Også eksperimenter som ikke får det utfallet man hadde håpet på, kan være vellykkede - som eksperimenter betraktet.
Så sant man trekker lærdom av fiaskoene.
Lærdommen her er lett å få øye på:
Stiklingsformering av roser er ikke den beste måten å lage nye roser på.
Det mislyktes i alle fall ettertrykkelig for meg.
Denne gangen.

Det betyr ikke, at jeg ikke forsøker igjen.
Eksperimenter, prøving og feiling - og noen ganger suksess - er noe av det mest interessante og underholdende ved hagedyrking.
Og troen på et "under", gir noen av oss aldri opp.

2 kommentarer:

krepsemor sa...

Så synd! Jeg satt faktisk på pcèn i går og forsket på nettopp det! Du må sette de i såjord, og ikke i vann. Der var en veldig informativ videosnutt på youtube.com. Her er linken: https://www.youtube.com/watch?v=s_iwdjZ7G6I
I dag satte jeg ned et par bare for å prøve :) Etter tre uker ska de ha dannet fine røtter!
Ønsker deg lykke til!

winther sa...

Rett i jord uten å gå vegen om en "kuvøse" med vann først, altså?
Det skal jeg prøve. Takk for rådet, Krepsemor.