søndag 3. mai 2015

Maries hagebilder: Gravmyrt



Foto: Enerett Marie Camilla Winther

Gravmyrt har pene blomster, men er uregjerlig. Passer man ikke på, overtar den blomsterbedet.

Hadde jeg visst hvor mye arbeid og ergrelse den skulle forårsake, hadde jeg aldri sluppet gravmyrten (Vinca minor) inn i hagen.
Jeg så den i min svigermors hage, og falt for de enkle blomstene med den vakre blåfargen.

Dessverre plantet jeg den flere steder.
Og i min uvitenhet - og sløvhet - lot jeg den spre seg før jeg reagerte.
Det har jeg måttet betale for i form av masse ekstra arbeid.

F. eks. plantet jeg både gravmyrt og sølvarve i nederkant av skråningen hvor Pink Grootendorst-rosene står.
Det var noe av det dummeste jeg har gjort.
Nå dekker de to "bunndekkerne" hele skråningen.
Å luke mellom de tornefulle rosebuskene er en prøvelse.
Både gravmyrten og sølvarven har mye dypere og kraftigere rotverk enn en skulle tro, og at de står i en skråning gjør ikke saken bedre for mine gammelmannsbein.
Nå skal de to "ugressplantene" til pers.
Det kommer nok til å koste meg både leggkramper og torner i fingre og hender, men det får ikke hjelpe.
Skal Pink Grootendorst-rosene overleve, må inntrengerne vekk.




Ingen kommentarer: