tirsdag 2. juni 2015

Liljekonvall - vakkert ugress


Foto: Kow d.e. 01062015 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

 
Vil du ha liljekonvall i hagen, så sett den på et sted hvor den kan "krabbe utover" uten å gjøre ugagn. For den sprer seg, og den setter ikke store krav til vekstvilkårene. Her klatrer den oppover fjellet blant blåbærlyng og mose.
 

Blomstene er egentlig uanselige, men "søte". Dessuten dufter de forførende.

Min kone elsker liljekonvall.
Både utseendet og duften.
Jeg har likevel fjernet dem fra blomsterbedene.
Ved hjelp av de tegeformede - kvekeliknende - røttene overtar de blomsterbedet før man vet ordet av det.

Jeg har imidlertid ikke fjernet dem fra tomta.
De har fått lov til å leve på sine egne vilkår i skogbunnen og på det skrinne jordlaget som dekker deler av bergknattene rundt huset.

Jeg innrømmer at liljekonvallene har sin egen sjarm.
De er småpene og dufter godt.

Jeg har alltid likt svenske viser.
 I min pure ungdom hørte jeg gjerne på "Konvaljens avsked".
Olof David Lindwall har skrevet tekst og melodi.
Mest kjent er trolig melodien kjent i Calle Jularbos trekkspillversjon.
Klikker du på denne lenken, kan du høre Göingeflickornas utgave.
Da får du også glede av teksten.

Ingen kommentarer: