torsdag 24. september 2015

Reinfannangrep slått tilbake


Foto: Kow d. e. 20092015 © Klikk på bildet for å se større versjon

Reinfann-plantene gjør seg klar til å spre frøene sine over alt hvor de ikke skal være.

Har man reinfann, må man holde den i sjakk.
Den sprer frøene sine over store avstander.
Hvordan det går til, vet jeg ikke, men at det skjer, er det ikke vanskelig å konstatere.
Reinfann-planter dukker opp over alt - i blomsterbedene, på plenene og mellom steinene i innkjørselen og på gårdsplassen.

Rensket opp i innkjørselen
En av de få oppholdsdagene vi har hatt i høst, satte jeg meg til å fjerne reinfann og andre vekster som har funnet det for godt å slå seg ned i innkjørselen og på gårdsplassen.
Reinfannen er ikke alene om å forsøke å etablere seg der.
Diverse sorter vårblomstrende og lavtvoksende dianthus mener også at de nesten ikke-eksisterende sprekkene mellom belegningssteinene, er egnede steder for et framtidig liv.
Sammen med løvetann, gress og en rekke ugressarter som jeg ikke kjenner navnet på, forsøker de å omskape innkjørselen og gårdsplassen til en blanding av gressbakke og blomsterbed.

Jordbær og rosespirea
Men nå er det rensket og rent.
Bare de plantene jeg ønsker å ta vare på, står igjen langs kanten.
Det er markjordbær, som godt kan være der, selv om det ser uryddig ut, og rosespirea-planter som har sådd seg der.
De får stå der fram til våren.
Da skal jeg forsøke å få dem opp med røtter for å plante dem i en skråning som vender mot naboen.

Klipt "hodet" av reinnfannplantene
Etter at innkjørselen og gårdsplassen var rensket, gikk jeg løs på reinfannplantene i staudebedet.
De som var lettest tilgjengelig, klipte jeg av helt nede ved bakken.
De øvrige klipte jeg "hodene" av.
Om jeg med dette ikke har klart å hindre frøspredning og enda flere reinfann-planter, har jeg i alle fall begrenset spredningen.
Det er jo noe.

1 kommentar:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Ja, reinfann tar seg fort til rette, men så er den veldig fin også. På hytta har jeg hatt besøk av en gjeng kyr. De har klippet av alle reinfannhodene her, og en del prestekragehoder også.
Hilsen ingeborg fra fruhaldshage