fredag 27. november 2015

Bare rot


Foto: Kow d. e ©   Klikk på bildene for å se større versjon.

Det ble ikke en eneste blomst på ringblomstplantene i denne potta.


Røttene var det ikke noe å utsette på. Slik så rotklumpen ut da potta ble tømt. Det har nok blitt for liten plass og for lite næring til den enkelte plante, enda jeg både har vannet og gjødslet flere ganger i løpet sommeren.

Jeg liker ringblomster.
Både på grunn av utseendet og på grunn av smaken.
Kronbladene "piffer opp" grønn salat.

I våres sådde jeg ringblomster i en potte.
Det ble ikke en eneste blomst.

Jeg slapp også et par frø i en urne sammen med andre blomsterplanter.
Der ble det én blomst - og en knopp som nattefrosten tok.

I potta sådde jeg trolig for tett.
Neste år får jeg være mindre generøs, og spare litt på frøene når jeg sår.
Ett frø her og ett frø der ser ut til å være løsningen.
Sår jeg tett, må jeg prikle.
Ringblomster trenger åpenbart rom rundt seg.
Det forteller bildene ovenfor sitt tydelige språk om.

Jeg har mislyktes med ringblomster flere ganger i løpet av mitt mangeårige hageliv.
Jeg gir ikke opp for det.
Neste år er det "på'n igjen".
Før eller siden blir det vel blomster?
Eller er dette kunststykket for vanskelig for gammel mann?

Ingen kommentarer: